Emocjonalność jako cecha muzeów narracyjnych

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Emocjonalność jako cecha muzeów narracyjnych
Muzeum Powstania WarszawskiegoFoto: Electric Egg/shutterstock.com

Zbliżają się wakacje, czas, kiedy dużo zwiedzamy. Bardzo często odwiedzamy wtedy także muzea, wśród których szczególnym zainteresowaniem cieszą się muzea narracyjne. Narracyjne, czyli... jakie? Skąd one się wzięły i czym się różnią od muzeów nie narracyjnych, tradycyjnych? Są gorsze czy lepsze? Od jak dawna istnieją? To tylko kilka pytań, na które odpowiadali goście w audycji "Trójka literacka".

– W pewnym momencie muzea tradycyjne zaczęły się źle kojarzyć: stąd dość negatywny wydźwięk określeń w stylu "to muzeum", albo "to skansen" jako czegoś, co jest przestarzałe, nudne i nie budzi zainteresowania – wskazuje prof. Anna Nasiłowska z Instytutu Badań Literackich.

Stąd był już krok do powstania nowego typu muzeów. – Muzea narracyjne czasem nazywa się "muzeami nowymi", gdyż jest to stosunkowo nowy wynalazek, sięgający 30-40 lat wstecz – potwierdza historyk muzealnictwa, dr Łukasz Bukowiecki.


Posłuchaj

36:31
Muzeum narracyjne, czyli jakie? (Trójka literacka)
+
Dodaj do playlisty
+

– Punktem wyjścia muzeum tradycyjnego jest kolekcja eksponatów: materialne zbiory, często tworzone przez prywatne osoby, później udostępniane publicznie – tłumaczy dr Bukowiecki. – Natomiast w muzeach narracyjnych punktem wyjścia jest historia, którą muzeum chce opowiedzieć. Dopiero do tej narracji, pewnego schematu fabularnego czy kompozycyjnego dobiera się eksponaty: nie tylko materialne, także narracyjne, ikonografię itd. – wyjaśnia.

Wobec takiego rozróżnienia mogą pojawić się wątpliwości: przecież w "starym" muzeum wokół eksponatu przewodnik czy plansza także budują jakąś narrację. – Spór o definicję muzeum narracyjnego jest właściwie nierozwiązywalny. Chodzi głównie o proporcje: czy narracja, tekst jest opisem eksponatu, czy to eksponat jest ilustracją do tekstu, opowieści – zgadza się dr Bukowiecki.

– Mamy też w Polsce problem z niedostatkiem eksponatów ilustrujących bardzo ważne tematy historyczne czy artystyczne. Gdybyśmy mieli ich dużo, ekspozycja tworzona z autentycznych zabytków wyglądałaby inaczej – zwraca uwagę prof. Nasiłowska. – Tymczasem w bardzo wielu wypadkach musimy opowiadać, jak zmienił się świat, jak wyglądał przedtem i... pokazywać rozmiar zniszczeń. Taką sytuację mamy w Warszawie – dodaje.

Konferencja "Muzeum i zmiana": Jak muzea narracyjne zmieniają podejście do historii?/YouTube Muzeum Powstania Warszawskiego

***

Tytuł audycji: Trójka literacka
Prowadzi: Magdalena Złotnicka
Goście: prof. Anna Nasiłowska (Instytut Badań Literackich), dr Łukasz Bukowiecki (historyk muzealnictwa)
Data emisji: 09.05.2021
Godzina emisji: 13.08

pr

Polecane