Opłata za niewykorzystaną wizytę lekarską?
2020-02-04, 13:02 | aktualizacja 2020-02-04, 15:02
To duży problem. Wielu pacjentów umawia się na wizytę u lekarza-specjalisty, a potem nie przychodzi na spotkanie i nie odwołuje go.
Posłuchaj
Jak informuje Ministerstwo Zdrowia rocznie mamy 17 milionów takich przypadków. Z oczywistych względów takie zjawisko generuje straty i wydłuża kolejki. Dlatego pojawił się pomysł, który przez resort zdrowia jest analizowany...
Opłata za niewykorzystaną wizytę lekarską?
– Niestety wiele osób zapisując się na kilka terminów, chce sprawdzić, gdzie szybciej uda się umówić wizytę i kiedy dostają się na jedną, nie odwołują np. trzech pozostałych. Jest to duży problem. Wprowadzamy nowinki z zakresu teleinformatyki. Zaczęliśmy od m.in. infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby można było dowiedzieć się, gdzie są jakie kolejki. Poszczególne jednostki wprowadzają już powiadomienia telefoniczne i SMS-owe, co ma zniwelować problem niezgłaszania się na wizyty – mówi rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia Wojciech Andrusiewicz. – Pacjent nie stawiając się na wizytę, nie krzywdzi tylko siebie. Weźmy pod uwagę to, że gdyby te 17 milionów osób, które w ubiegłym roku nie stawiły się na wizytę i jej nie odwołały, jednak by to zrobiły, to 17 milionów innych pacjentów skorzystałoby z wizyty u specjalisty – dodaje.
– Należy wykorzystywać aktualnie dostępne technologie i wreszcie uruchomić centralny system, w którym będą wszystkie zapisy. Proste narzędzia takie jak przypomnienia przynoszą ogromny efekt. Wystarczy wziąć przykład z prywatnej służby zdrowia. Tam też jest problem niezgłaszania się na wizyty, ale na o wiele niższym poziomie. Nie można przerzucać odpowiedzialności na finalnego odbiorcę systemowego za wszystkie niedoskonałości tego systemu. Najpierw trzeba pomyśleć, w jaki sposób zorganizować ten system, żeby dobrze działał. Opłata za niewykorzystaną wizytę lekarską jest niemożliwa do zastosowania z punktu widzenia prawa, a poza tym pozostaje pytanie, co w sytuacji, gdy pacjent przychodzi na wizytę o czasie, a kolejka wydłuża się i jest on przyjmowany po kilku godzinach – argumentuje Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich.
Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz gości swoje zdanie wyrazili także nasi Słuchacze.
***
Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: Wojciech Andrusiewicz (rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia), Maria Balcerzak (lekarz laryngolog, przewodnicząca Regionu Mazowieckiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy), Danuta Kądziołka (wiceprzewodnicząca Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia NSZZ "Solidarność"), dr Adam Kozierkiewicz (ekspert zajmujący się rynkiem zdrowia), Stanisław Maćkowiak (prezes Federacji Pacjentów Polskich), dr Michał Sutkowski (Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce, prodziekan Uczelni Łazarskiego)
Data emisji: 04.02.2020
Godzina emisji: 12.06
kr
Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji: