Czego Polak nie potrafi, a Holendrom świetnie wychodzi?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czego Polak nie potrafi, a Holendrom świetnie wychodzi?
Podstawowe kompetencje mierzone w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) są niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie oraz nabywania nowej wiedzy i nowych umiejętnościFoto: Glow Images/East News

Co piąty Polak może nie zrozumieć prostego tekstu informującego o godzinie rozpoczęcia zajęć w przedszkolu, do którego wysyła dziecko. Co czwarty może mieć problem z wyliczeniem ilości płytek, które powinien kupić, by wyłożyć nimi łazienkę.

Posłuchaj

Co potrafią dorośli w krajach UE? (Europejski Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

Czytanie ze zrozumieniem, podstawowe umiejętności matematyczne oraz umiejętność wyszukiwania informacji w internecie sprawdzono w 24 krajach, w tym w 17 należących do Unii Europejskiej. Badania objęły ok. 166 tys. osób. Brano pod uwagę całą populację dorosłych od 16. do 65. roku życia.

Najlepsze wyniki osiągnęli Japończycy, a zaraz po nich Finowie i Holendrzy. Najsłabiej wypadli Włosi i Hiszpanie. Polacy osiągnęli wyniki poniżej średniej, choć znacznie poprawili swoją pozycję w stosunku do podobnego badania z 1994 roku.

– W Holandii, Estonii, Hiszpanii czy Niemczech zainteresowanie wynikami tych badań było bardzo duże. Na konferencje prasowe zapraszani byli ministrowie różnych resortów. W Polsce nie spotkały się one z ciepłym przyjęciem – mówi Jan Burski z Instytutu Badań Edukacyjnych. W badaniu sprawdzane są kompetencje kluczowe. – Oczywiście w życiu ważny jest też szereg innych kompetencji, natomiast posiadanie tych umiejętności, które badamy, warunkuje zdobywanie kolejnych umiejętności, już bardziej wyspecjalizowanych – dodaje gość Dariusza Bugalskiego.

– Ponadto te umiejętności pozwalają nam współuczestniczyć w otoczeniu informacyjnym, odbierać informacje dotyczące gospodarki wolnorynkowej. Posiadanie małych umiejętności, które są sprawdzane w badaniu, grozi wykluczeniem społecznym. Osoby wysoko ocenione w badaniu tworzą grupy szans, najprawdopodobniej to właśnie oni będą wpływać na rozwój gospodarki, m.in. poprzez tworzone innowacje – mówi dr Maja Rynko z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Jak podkreślają goście Trójki badanie jest istotne nie tylko dlatego, że pozwala prześledzić jak zmieniały się umiejętności Polaków na przestrzeni ostatnich lat, ale także pokazuje nam pewien potencjał konkurencyjności danego kraju, który tworzą wiedza i umiejętności jego obywateli. Badanie PIAAC wskazuje również grupy społeczne, którym trzeba pomóc, ponieważ ich poziom umiejętności jest niewystarczający, żeby w pełni funkcjonować w życiu społecznym – tłumaczy dr Michał Sitek, socjolog oraz zastępca dyrektora do spraw badawczych Instytutu Badań Edukacyjnych.

Naszymi gośćmi byli: dr Maja Rynko oraz Jan Burski z Instytutu Badań Edukacyjnych, a także zastępca dyrektora do spraw badawczych tej jednostki - dr Michał Sitek.

Audycja powstała w ramach projektu Euranet Plus.

Program poprowadził Dariusz Bugalski.

(sm, gs)

Polecane