Nasza wielka akcja ruszyła z rozmachem! Pokazaliśmy, że "Orzeł może"
2013-05-01, 13:05 | aktualizacja 2013-07-31, 14:07
– Do końca nie było wiadomo, jak ludziom się spodoba nasz pomysł i okazało się, że się bardzo podoba. Aż jestem przerażona, że trzeba będzie prawdopodobnie kontynuować akcję i w przyszłym roku zrobić ją z jeszcze większym rozmachem – mówiła dyrektor Trójki Magda Jethon o rozpoczęciu akcji "Orzeł może".
Posłuchaj
2 maja o godz. 11.40 ruszyła wielka akcja społeczna Trójki i "Gazety Wyborczej" "Orzeł może". Honorowy patronat nad akcją objął Prezydent RP Bronisław Komorowski.
Pierwsze z 3 miliona ulotek promujących akcję zostały zrzucone w Warszawie . – Sprawiliśmy, że zachmurzone niebo w stolicy stało się różowe dzięki Trójkowym ulotkom – mówił Łukasz Walewski, reporter Trójki.
W Warszawie odbył się też wesoły, pokojowy marsz, który rozpoczął się o godzinie 11.45 przy Rondzie de Gaulle’a. Na czele pochodu jechał zabytkowy autobus – "ogórek" kabriolet, na pokładzie którego znajdowali się animatorzy: dziennikarze Trójki Piotr Stelmach i Michał Olszański , iluzjonista Maciej Pol , a także zespół muzyczny BiFF . Podczas marszu organizatorzy zapewnili wiele atrakcji: konkursy, Trójkowe prezenty, czekoladowe wedlowskie przysmaki. Trasa przebiegła ulicami: Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście.
Do uczestników marszu wyszli Prezydent Bronisław Komorowski wraz z Małżonką Anną Komorowską . Podziękowali redakcji Trójki, "Gazecie Wyborczej" i wszystkim mediom w całej Polsce, które starają się dzisiaj zaproponować nieco zmodyfikowany sposób obchodzenia polskiej tradycji, ukazywania polskich symboli narodowych i państwowych.
- Niech każdy te symbole przeżywa po swojemu, to wtedy Polska i polskie symbole mogą być wspaniałe, mogą być piękne, a mogą być czasami nawet smaczne i tego wszystkim życzę! - mówił Prezydent .
Magda Jethon , dyrektor Trójki przypomniała, że jest na świecie taki kraj, Bhutan , gdzie szczęście narodowe jest ważniejsze niż PKB. - Kochajmy nasz kraj szczerze, mocno i z uśmiechem! - zaapelowała do zebranych przed Pałacem Prezydenckim, dziękując gospodarzom tego miejsca za optymizm i poparcie akcji "Orzeł może". Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski wręczył Parze Prezydenckiej pamiątkowe zegarki z białym orłem, godłem akcji "Orzeł może”.
Jarosław Kurski , redaktor naczelny "Gazety Wyborczej” pokierował odsłonięciem rzeźby orła z białej czekolady, symbolu akcji "Orzeł może".
Twórcą rzeźby jest Maestro Czekolady, Janusz Profus . - To jest orzeł bielik, który albo startuje, albo ląduje, bo to można w różny sposób interpretować, na skale, gdzie ma swoje gniazdo - opowiadał. Zapraszamy do zobaczenia nagrania wideo z tworzenia słodkiej rzeźby!
W Poznaniu o godz. 12.00 spadł deszcz ulotek. – Spadające ulotki to był niesamowity widok. Nie spodziewałem się też, że one tak ekspresowo znikną. Niektórzy łowią nawet z wody te, które tam wpadły. Jednak poznański porządek to jest to – relacjonował wysłannik Trójki.
Ze względu na złe warunki atmosferyczne w Krakowie śmigłowiec nie zrzucił ulotek w tym mieście. - Start został odwołany, ale akcja nie - podkreślał Damian Kwiek. Pogodowy psikus nie sprawi jednak wcale, że mieszkańcy Krakowa będą poszkodowani. Ulotki będą rozrzucone w innym terminie, bo akcja "Orzeł może" trwa aż miesiąc.
We Wrocławiu akcja rozpoczęła się o godz. 14.00. Na miasto spadło 600 tysięcy ulotek. - Spisali się nasi żołnierze, to wszystko pięknie wyglądało - relacjonował Michał Nogaś.
Słuchacze i czytelnicy, którzy zbiorą najwięcej ulotek, mogli wziąć udział w konkursie z nagrodami . W Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu uruchomione zostaną "punkty zwrotne " ulotek. W zależności od wagi przyniesionych ulotek, Trójka będzie nagradzać uczestników zabawy swoimi gadżetami. 133 zdobywców największej ilości ulotek otrzyma specjalnie zaprojektowane, designerskie zegarki z orłem.
- Narobimy trochę bałaganu, po to, żeby zatrzymać na chwilę Polaka, który może nie jest tak skory do uśmiechu, do tego, żeby optymistycznie spojrzeć na różne rzeczy. Dlatego w tak ekstremalny sposób zaczynamy akcję "Orzeł może" - zapowiadała dyrektor Trójki Magda Jethon .
Począwszy od Dnia Flagi aż do 4 czerwca na antenie Programu 3 Polskiego Radia i na łamach "Gazety Wyborczej" regularnie będą się ukazywać materiały poświęcone tematom związanym z kampanią , zachęcające Polaków do zwalczania w sobie pesymisty, prezentowania większej pogody ducha, cieszenia się życiem i większej wiary we własne możliwości.
Na specjalne zamówienie i z myślą o promowaniu akcji "Orzeł może" powstała piosenka (słowa Artur Andrus, muzyka Łukasz Borowiecki), którą wykonał zespół Mogli w czwartek , w składzie: Artur Andrus, Łukasz Borowiecki, Wojciech Karolak, Krzysztof Kawałko, Łukasz Poprawski, Piotr Rogucki, Ania Rusowicz, Stanisław Sojka, Paweł Żejmo. Zapraszamy do zobaczenia teledysku do hymnu naszej akcji!
Na potrzeby kampanii firma Endo wyprodukowała limitowaną serię koszulek (do kupienia na stronie endo.pl ). Koszulki damskie i męskie zdobi logo kampanii, a dziecięce zabawny orzeł autorstwa Kacpra Dudka. Na wszystkich T-shirtach widnieją dowcipne hasła wymyślone przez Artura Andrusa. Koszulki będzie można wygrać w konkursie "Wywiń orła" od poniedziałku do czwartku między 6 a 16 maja – na antenie Programu 3 o godz. 7.15 w porannej audycji "Zapraszamy do Trójki" oraz na łamach "Gazety Wyborczej".
W ramach akcji "Orzeł może" zostanie m.in. zaprojektowana "Wspólna Metka" . Od 2 do 26 maja na stronie orzelmoze.pl i za pomocą aplikacji na facebookowym profilu Trójki , można wybrać trzy spośród 15 najlepiej opisujących nas – Polaków zalet. W ten sposób zostanie wygenerowana osobista metka z określonym składem procentowym cech każdej osoby. Metkę nr 1 stworzył Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski a metkę nr 2 Pierwsza Dama, Małżonka Pana Prezydenta, Pani Anna Komorowska .