Uwaga! Z kampanią społeczną łatwo przesadzić

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Uwaga! Z kampanią społeczną łatwo przesadzić
Foto: Glow Images/East News

Dotyczą często trudnych tematów, bywają kontrowersyjne, wstrząsające, czasami wulgarne. – Dobra kampania społeczna to nie jest taka, która podoba się autorowi i jego znajomym – mówił w Trójce Jan Prószyński z portalu kampaniespołeczne.pl.

Posłuchaj

Posłuchaj rozmowy o najlepszych kampaniach społecznych
+
Dodaj do playlisty
+

Kampania społeczna ma skłonić ludzi do zmiana postaw i zachowań. - Jeżeli jest dużo, podobnych kampanii, może być trudniej wpłynąć na tę zmianę. Zależy też, czy postawa, której dotyczy jest głęboko zakorzeniona w ludziach, czy to tylko słabe przyzwyczajenie – mówił ekspert.

Jan Prószyński tłumaczył, że w skutecznej kampanii generalnie chodzi o to, żeby zwrócić uwagę na dany problem, a następnie przekonać adresata do swoich racji. - Problem pojawia się wtedy, kiedy równowaga między elementami jest zachwiana. Jeśli na przykład wiele siły idzie na to, żeby zwrócić uwagę na temat, a pojawia się mniej argumentów, które mogłyby przekonać odbiorcę do zmiany postawy – mówił gość Trójki.

Czy mocne, dosadne, a czasami drastyczne reklamy mogą wywołać odwrotny od zamierzonego skutek? – Nie ma jednej zasady i wzoru na skuteczne użycie emocji. Żeby ocenić skuteczność reklamy trzeba przeprowadzić badania jej działania. Dobra kampania to nie jest taka, która podoba się autorowi i jego znajomym – dodał ekspert portalu kampaniespołeczne.pl.

Jan Prószyński przytoczył m.in. badania, które dowiodły, jak nieskuteczne są komunikaty na paczkach papierosów. - Obrzydzenie nimi wywołane u grupy docelowej, czyli u palaczy, powodowało reakcję odwrotną, czyli w nieprzyjemnej sytuacji sięgali po papierosa. Podobna reakcja może mieć miejsce przy silnie awersyjnych komunikatach w kampaniach społecznych. Trzeba uważać, żeby nie przesadzić z emocjami – radził.

Jak skonstruować piękną reklamę społeczną, jaki jest mechanizm kampanii w internecie i jak Kinga Preiss tłumaczy swój udział w kontrowersyjnym klipie dla fundacji Rack’n’Roll – o tym wszystkim usłyszysz w nagraniu audycji.

Rozmawiał Paweł Drozd.   

ei

Polecane