"Tkocze" Mai Kleczewskiej obsypani nagrodami na festiwalu "Boska Komedia"
Grand Prix i trzy nagrody aktorskie zdobył w konkursie 18. festiwalu "Boska Komedia" spektakl "Tkocze” Mai Kleczewskiej wyreżyserowany w Teatrze Śląskim w Katowicach. W Krakowie zakończył się właśnie 18. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia pod hasłem "Czekając na barbarzyńców”. Spośród ponad 30 prezentowanych spektakli minionego sezonu dziewięć brało udział w polskim konkursie Inferno.
Maja Kleczewska wyreżyserowała "Tkoczy" w Teatrze Śląskim w Katowicach
Foto: Marcin Obara/PAP
Grand Prix dla najlepszego spektaklu otrzymała sztuka pt. "Tkocze” Teatru Śląskiego w Katowicach w reżyserii Mai Kleczewskiej. Spektakl doceniono "za teatr wściekły, oddziałujący na wszystkie zmysły, zmieniający spojrzenie na sztukę naturalistyczną, a przy tym wychodzący poza granice racjonalnego widzenia świata. Inspirujący do buntu, choć porażający bezradnością”.
Posłuchaj audycji Trójki:
- Z wizytą w Krakowie na festiwalu Boska Komedia w "Terra Kultura"
- Nagroda dla pedagogów teatru w "Terra Kultura"
"Tkocze" z Teatru Śląskiego w Katowicach w większości po śląsku
Dramat niemieckiego noblisty Gerharta Hauptmanna opowiada historię powstania tkaczy śląskich z rejonu Gór Sowich, które wydarzyło się w pierwszej połowie XIX wieku. Twórcy przenieśli tę opowieść do czasów współczesnych, żeby pokazać wyzysk, nierówności społeczne i niesprawiedliwość, ale także bunt i solidarność. Większość spektaklu jest grana w języku śląskim.
Nagrody otrzymała także obsada sztuki: Aleksandra Bernatek za rolę Luizy, która "łącząc skomplikowane doświadczenia osobiste i odpowiedzialność za wspólnotę, niesie polityczne przesłanie spektaklu”, Grażyna Bułka za kreację Matki Baumert, w której płynnie przechodzi pomiędzy skrajnie odmiennymi stanami, pozostawiając miejsce na humor, a także Marcin Gaweł – za wielowymiarową rolę Antona Ansorge, łączącego groteskę, brutalną siłę, twarz mafiosa i dziecięcą niewinność.
Aktorka Grażyna Bułka wskazała, że "Tkocze” są mocnym głosem w temacie, który pozostaje wiecznie aktualny, a korzystanie w spektaklu z języka śląskiego uwidacznia różnice klasowe.
Nagrody dla aktorów z Narodowego Teatru Starego i Teatru Słowackiego w Krakowie
Aktorskie nagrody zdobyli także artyści dwóch krakowskich scen – Narodowego Starego Teatru i Teatru Słowackiego.
"Za wirtuozerską – bezwstydną, a jednak subtelną – kreację bohatera – cynicznego manipulatora, który bezwzględnie gra na naszych emocjach”, wyróżniony został Grzegorz Mielczarek za rolę w spektaklu Jakuba Skrzywanka "Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu”.
Z kolei za „hipnotycznie tchnienie życia w strumień świadomości Molly Bloom” jury doceniło Martynę Krzysztofik grającą w "Ulissesie” w reżyserii Michała Borczucha w Teatrze Słowackiego. Jurorzy zwrócili uwagę na jej „śmiałą wizję bohaterki w monologu, którego przestrzenią jest wyłącznie łóżko” i umiejętność przekraczania granic.
Wyróżnienia dla twórców z Teatru Dramatycznego w Warszawie
Za powiązanie w jedną artystyczną całość dźwięku, obrazu i światła trzy indywidualne nagrody otrzymali twórcy spektaklu "Wczoraj byłaś zła na zielono” Anny Augustynowicz z Teatru Dramatycznego w Warszawie. Jury wyróżniło za scenografię Marka Brauna, za światło i wideo-art Wojciecha Kapelę oraz za muzykę Jacka Wierzchowskiego.
Wszyscy nagrodzeni dostali statuetki Boskiego Komedianta. Zwycięzcy Grand Prix otrzymali też nagrodę pieniężną 50 tys. zł, a zwycięzcy pozostałych nagród – 10 tys. zł.
W konkursie najlepsze spektakle z całej Polski
Wśród konkursowych spektakli znalazły się: "Dom niespokojnej starości” w reżyserii Michała Buszewicza wyprodukowany w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, "Gry wstępne” Wiktora Rubina (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), "Latający Potwór Spaghetti” Mateusza Pakuły (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie), "Przemiana” Michała Kmiecika (Wrocławski Teatr Współczesny), "Tkocze” Mai Kleczewskiej (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), "Ulisses” Michała Borczucha (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), "Wczoraj byłaś zła na zielono” Anny Augustynowicz (Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie), "Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu” Jakuba Skrzywanka (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) oraz "Złe wychowanie” Huberta Sulimy i Jędrzeja Piaskowskiego (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie).