"Klub Trójki": jak mówić o Polsce, by zainteresować świat?

Kiedy Iga Świątek częstuje cały świat makaronem z truskawkami, promując Polskę lepiej niż niejeden dyplomata, okazuje się, że czasem najbardziej trafione kampanie wizerunkowe rodzą się spontanicznie. Czego możemy się z nich nauczyć, jeśli chodzi o promowanie naszego kraju za granicą? Między innymi o tym Anna Kowalczyk i jej goście porozmawiają w "Klubie Trójki".

"Klub Trójki": jak mówić o Polsce, by zainteresować świat?

Za sprawą jednego zdjęcia od Igi Świątek na świecie zrobiło się głośno o makaronie z truskawkami. Czy w podobnie spontaniczny sposób można promować Polskę?

Foto: PAP/EPA/TOLGA AKMEN

W świecie, w którym dotychczasowe strategie promocji krajów coraz częściej brzmią jak zdarta płyta, nadchodzi moment, by wymyślić siebie na nowo: znaleźć świeże twarze, zaskakujące historie i autentyczne symbole, które naprawdę poruszają ludzi. Może dlatego makaron i truskawki ogarnęły świat w tempie viralowym? Przypomniane, a niektórym zaprezentowane po raz pierwszy przez Igę Świątek danie stało się na kilka dni jednym z głównych tematów, nie tylko w mediach związanych ze sportem. Wraz z tym oczywiście głośno zrobiło się o Polsce; o ile makaron jest domeną Włochów, o tyle jego połączenie z truskawkami dla niejednego obcokrajowca może być czymś egzotycznym.

To zresztą nie pierwszy przypadek, kiedy polskie kulinaria zyskują rozgłos. W przeszłości nasze dania promował między innymi Jeremy Sochan - koszykarz znany jest już nie tylko z gry w NBA, w barwach San Antonio Spurs, ale i z miłości do pierogów.

Polska - kraj atrakcyjny z wielu powodów

Oczywiście promocja Polski za granicą nie ogranicza się do jedzenia. Świat może zwrócić na nas uwagę również za sprawą sukcesów, jakie odnoszą nasi rodacy. Zarówno osiągnięcia sportowców, jak i dokonania artystów, programistów czy naukowców mogą być dobrą reklamą kraju. Wystarczy spojrzeć na nasze dokonania w branży wirtualnej rozrywki. Stworzone przez polskie studia CD Projekt Red produkcje z uniwersum Wiedźmina czy "Cyberpunk 2077" to jedne z najlepiej ocenianych gier. Do tego można dołożyć gry z serii "Dying Light" Techlandu czy remake "Silent Hill 2" od Bloober Team.

Jak jednak przekuć ten sukces w coraz większe zainteresowanie naszym krajem? Jak opowiadać dziś o Polsce za granicą, by świat chciał nas słuchać? O tym w "Klubie Trójki" Anna Kowalczyk porozmawia z Katarzyną Rybką-Iwańską z Ambasady RP w Waszyngtonie, Olgą Brzezińską z Instytutu Adama Mickiewicza i Dawidem Kazimierczakiem z agencji reklamowej Polot.

qch/k