Latać tanio czy ekologicznie? Będziemy mieć wybór, ale czy tego chcemy?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Latać tanio czy ekologicznie? Będziemy mieć wybór, ale czy tego chcemy?
Czy Flight Emissions Label zlikwiduje lotniczy greewashing?Foto: Shutterstock

Flight Emissions Label to program, który ma pomóc pasażerom w wyborze przewoźnika bardziej eko. Program powstał na zlecenie Komisji Europejskiej i zacznie działać od lipca. Ma obejmować przewoźników latających po Unii Europejskiej lub z niej wylatujących. Pytanie brzmi: czy rzeczywiście pasażerowie zwracają uwagę na to, który przewoźnik jest bardziej eko, jeśli "zielone latanie" jest wyraźnie droższe?

Odpowiedź jest jasna: - Wydaje się, że przy wyborze biletu pasażerowie głównie kierują się ceną. Ten ranking przerzuca odpowiedzialność na nas, na obywateli. A odpowiedzialność powinna być po stronie linii lotniczych - stwierdza Marta Gregorczyk z Greenpeace Polska.

Posłuchaj

3:05
Pasażerowie chcą latać ekologicznie czy tanio? (Zapraszamy do Trójki)(
+
Dodaj do playlisty
+

Latająca ekościema?

I wskazuje na różnego rodzaju praktyki linii lotniczych będące tzw. greenwashingiem, czyli tworzeniem fałszywego wrażenia, że produkty, usługi bądź działania są bardziej przyjazne dla środowiska, niż jest to w rzeczywistości: - "Zapłać trochę więcej, to my zasadzimy drzewo i dzięki temu nasze latanie będzie miało mniejszy wpływ na środowisko" - cytuje jeden ze sloganów reklamowych będący właśnie typową ekościemą. - To nie jest prawda. Drzewo, żeby zaczęło pochłaniać dwutlenek węgla, potrzebuje lat - tłumaczy.

Przeczytaj  także


A jednak skuteczne?

Czy to oznacza, że program Flight Emissions Label to też swoista ekościema, tyle, że wymyślona przez biurokratów z Brukseli? Nie do końca: wiarygodne etykiety nadawane przez organy podległe KE sprawią, że liniom trudniej będzie udawać, że z nimi to się nie degraduje środowiska, ale lata eko i sadzi lasy. I zmobilizują je do konkurencji.

- Program ma na celu zapewnienie klientom dostęp do faktów: mówimy o całym śladzie węglowym, nie tylko CO2. Za 10 lat, w 2035 roku, udział ekologicznych paliw lotniczych  ma wynosić 20 procent, natomiast w roku 2050 - aż 70 procent. Czyli w ciągu 25 lat mamy bardzo wyraźne obniżenie emisyjności - wskazuje Aleksander Rajch, członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.


***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski
Data emisji: 10.01.2025
Godzina emisji: 7.41

pr

Polecane