Trójka na XVII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie
2024-12-13, 17:12 | aktualizacja 2024-12-13, 22:12
Hasłem przewodnim tegorocznego festiwalu "Boska Komedia" jest "You are so fucking special". Impreza jest organizowana od 2008 roku przez Teatr Łaźnia Nowa, instytucję kultury Miasta Krakowa, partnerem jest Instytut Adama Mickiewicza. 17. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia rozpoczął się 6 grudnia i potrwa do 15 grudnia.
Boska Komedia to festiwal podsumowujący to co działo się w sezonie teatralnym przez cały rok.
Festiwal od A do Z
Ambitnym celem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia jest ukazanie jak najszerszej perspektywy propozycji teatralnych. Festiwal próbuje pokazać różnorodność polskiego teatru, od ośrodków największych po mniejsze, od początkujących artystów po artystów z dużym dorobkiem.
Posłuchaj
- Kwalifikując spektakle do festiwalu, oczywiście mamy konsultacje selekcyjne - mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor festiwalu. - Po całej Polsce jeżdżą selekcjonerzy i kwalifikują spektakle. Potem są gorące dyskusje, ucieranie opinii i wynik, który jest efektem kompromisu. Ja to dopełniam zawsze, w różnych innych sekcjach spektaklami, które pozwalają mi budować dramaturgię. Trochę reżyseruję tę wielką strukturę. Moim celem jest utrzymanie energii festiwalu. Przyjeżdżają do nas goście z całego świata i oni muszą wyjechać stąd w poczuciu niedosytu, a nie przesytu. Odpowiednie zestawienie spektakli buduje zupełnie inny rodzaj opowieści. Chodzi o to aby temu wirowi się po prostu poddać. Werdykt będzie znany już dzisiaj w nocy. W sobotę w ciągu dnia będziemy przygotowywać różnego rodzaju dokumenty, dyplomy. Tak, żeby wieczorem uroczyście ogłosić ten werdykt. A w tym roku program jest bardzo różnorodny - podsumowuje.
"Złote płyty"
Jednym ze spektakli w konkursie głównym są "Złote płyty" w reżyserii Mateusza Pakuły.
Posłuchaj
- "Złote płyty" to muzyczny spektakl opowiadający prawdziwą historię Carla Sagana, słynnego kosmologa i popularyzatora wiedzy o kosmosie - mówi Mateusz Pakuła, reżyser spektaklu "Złote płyty". - W latach siedemdziesiątych dostał zlecenie od NASA. Miał utworzyć komisję, która miałaby się wymyśleniem jakie materiały miałyby się znaleźć na złotych płytach, dołączonych do sond Voyager, jako taki list w butelce, biogram ludzkości, które mogłyby odczytać obce cywilizacje - dodaje.
Przeczytaj także
- Kraków rozjarzył się neonami Boskiej Komedii
- Festiwal, który nie boi się prowokacji czyli BOSKA KOMEDIA już po raz 17.
- Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia 2023 w Krakowie
Hafciarstwo jako sztuka wizualna
Wśród gości audycji była także artystka wizualna i... hafciarka - Monika Drożyńska.
Posłuchaj
- Kocham hafciarstwo, to jest moje życie - mówi Monika Drożyńska, artystka wizualna, hafciarka. - Haftuję cały czas i to mi się nigdy nie nudzi, bo jest to wspaniała czynność. Kocham też oddawać hafciarstwo przestrzeni publicznej. Wychodzić z nim poza zamknięte przestrzenie, poza galerie sztuki. Przestrzeń publiczna jest najbliższa mojemu sercu. Żeby zobaczyć dzieło sztuki, które jest... naklejone na rynnie, nie trzeba nic właściwie robić. Wystarczy przejść się po mieście - dodaje.
Teatr oparty na intuicji i... doświadczeniu
Swoją twórczość polegającą na łączeniu nowoczesnych technologii w Krakowie zaprezentował Łukasz Twarkowski.
Posłuchaj
- Nasz teatr jest często robiony na intuicji i... doświadczeniu - mówi Łukasz Twarkowski, reżyser spektaklu "Quanta". - To forma hybrydowa, którą dają nam współczesne technologie cyfrowe. Próbujemy szukać różnych strategii. Gdybym miał możliwość, to większość projektów realizowałbym w formie, która nie ma podziału na scenę i widownię. Tak, aby widz mógł wybrać, czy sam chce być częścią spektaklu, czy też tylko go oglądać - dodaje.
Podważanie teatralnych autorytetów znakiem czasu
O prezentowanych na festiwalu spektaklach z uznaniem wypowiada się krytyczka teatralna Zuzanna Berendt.
Posłuchaj
- To co w tej chwili dzieje się w teatrze, jest naprawdę bardzo ciekawe - mówi Zuzanna Berendt, krytyczka teatralna. - Nie tylko w takim sensie, w jakim teatr zajmuje się rzeczywistością i stara się odpowiedzieć na te wyzwania, które ona stawia. Także ze względu na to, w jaki sposób teatr zajmuje się samym sobą. Jak podważa tradycje, które do tej pory były przyjmowane często bez dyskusji. Jak podważa sposoby działania, które do tej pory były przyjmowane jako obowiązujące i jedyne możliwe. Te spektakle prezentowane na "Boskiej Komedii" właśnie to pokazują - podsumowuje.
Posłuchaj
- Świat jest pewnego rodzaju teatrem - mówi Aga Kozak, współorganizatorka festiwalu. - Program festiwalu narodził się w trzy sekundy. Mówimy o dwóch pokoleniach, które czują się specjalnie. To "zetki" i "dziadersi". Co z tego poczucia, że czują się "special" robią obie te grupy? Mówimy też o różnicy pojmowania sztuki przez mężczyzn i kobiety. Kążda z tych płci czuje się specjalnie. No i w końcu ten nasz codzienny narcyzm, bez którego przecież nie byłoby sztuki. Do programu włączyliśmy też rozmowy z twórcami światowego teatru - dodaje.
***
Tytuł audycji: Terra Kultura
Autorka: Agnieszka Obszańska
Goście: Bartosz Szydłowski (dyrektor festiwalu Boska Komedia), Mateusz Pakuła (reżyser teatralny), Monika Drożyńska (artystka wizualna, hafciarka), Łukasz Twarkowski (reżyser teatralny), Zuzanna Berendt (krytyczka teatralna) i Aga Kozak (współorganizatorka festiwalu)
Data emisji: 13.1.2024
Godzina emisji: 13.00-15.00
dm