Czy to, jak się ubieramy wpływa na klimat? Czym jest "odpowiedzialna moda"?
2024-11-11, 18:11 | aktualizacja 2024-11-11, 18:11
Z ubraniami jest jak z jedzeniem: wszyscy musimy jeść, wszyscy też musimy się ubierać. Dlatego nasze wybory w tej kwestii mają znaczenie. Jak kupować ubrania bardziej odpowiedzialnie, jak być świadomym konsumentem, a nie ofiarą przemysłu modowego?
W kwestii ubrań liczy się efekt skali: zazwyczaj nosimy jeden strój, jeden zestaw dziennie, ale bywa, że więcej. Jak w takiej sytuacji nie dokładać swojej cegiełki do szkodliwości przemysłu modowego?
Posłuchaj
Moda odpowiedzialna i nieodpowiedzialna
- Ja rozumiem modę odpowiedzialną jako takie korzystanie z ubrań, dodatków, tego bogactwa możliwości jakie daje moda, które wiążemy z konsekwencjami i wpływem na świat. Na poziomie makro, mezo, micro - każdy, kto korzysta z ubrań, kto je produkuje, kto ich używa, powinien rozumieć, skąd się biorą. Że stoi za nimi konkretna praca ludzka, zasoby, zanieczyszczenie środowiska i konkretne koszty społeczne - mówi Katarzyna Zajączkowska (autorka książki "Odpowiedzialna moda"). - Jeśli to rozumiemy, a myślę, że naszą odpowiedzialnością jest nie uciekać od tej wiedzy i świadomości, wtedy możemy wybierać lepiej. Nie mówię, że idealnie, że perfekcyjnie, ale świadomie - tłumaczy.
- Więc ta moda odpowiedzialna to jest moda świadoma swojego wpływu. A ta nieodpowiedzialna to jest moda, która udaje, że nie ma kryzysu klimatycznego, że można wyprodukować koszulkę za 9.90 i mieć gdzieś, kto za tym stoi za tą pracą. To jest moda, która dzisiaj odpowiada za 10 procent tych emisji, które nagrzewają nam świat - dodaje.
Przeczytaj także
- Moda na lumpeksy. Z czego wynika popularność sklepów z odzieżą używaną?
- Znane logo przede wszystkim, nawet kosztem jakości. Czy chętnie sięgamy po podróbki?
- Moda na modę z drugiej ręki. Dlaczego warto kupować odzież używaną?
Biznes czy konsumenci?
Podstawowym pytaniem jest: kto odpowiada za taką sytuację, za tak wielką nadprodukcję odzieżową. Czy biznes, który próbuje wcisnąć klientom co miesiąc nową "modną" bluzeczkę, czy konsumenci, którzy się na to dają nabrać?
- Byłabym daleko od przerzucania winy na konsumentów, ale trudno też nie zauważyć, że masowo dajemy się wkręcać w to, co nam podaje na tacy marketingowa machina, także media społecznościowe. (…) Trudno jest wytłumaczyć 13-latce, która bardzo chce być zauważona i należeć do jakieś grupy rówieśniczej, że powinna bojkotować pewne chińskie platformy handlowe. Ale z drugiej strony odpowiedzialnością biznesów, które doskonale wiedzą, jak produkują, jest to, żeby nie mydlić nam oczu – wyjaśnia gościni Pauliny Górskiej. - Dla mnie odpowiedzialność jest po stronie producentów i regulatorów, bo oni wiedzą i powinni umieć podejmować dojrzałe decyzje. Ale my jako konsumenci mamy największy wpływ na to, czy głosujemy portfelem za pewnymi praktykami - wskazuje.
***
Tytuł audycji: Górska o Klimacie
Prowadzi: Paulina Górska
Gościnie: Katarzyna Zajączkowska (autorka książki "Odpowiedzialna moda"), Aleksandra i Magdalena Czyżewskie (aktywistki na tematy rozsądnego odzieżowego konsumpcjonizmu).
Data emisji: 11.11.2024
Godzina emisji: 14.08
pr