Reklama

reklama

Jak się zabezpieczyć przed telefonami, które nas podsłuchują?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jak się zabezpieczyć przed telefonami, które nas podsłuchują?
Czy smartfony nas podsłuchują? Foto: shutterstock / Jose Calsina

Jak pokazują badania dr Anny Turner z PAN, większość użytkowników Internetu jest przekonana, że ich telefony podsłuchują rozmowy, które następnie są wykorzystywane do personalizowania reklam. Jak to możliwe i czy możemy coś na to poradzić? Szczegóły w "Pikniku Naukowym".

Współcześnie telefony spełniają wiele funkcji. Pierwotnie służyły tylko do dzwonienia, teraz są encyklopedią, mapą i witryną sklepową. Nie zawsze jednak przestrzegamy tzw. higieny cyfrowej.


Posłuchaj

4:11
Jak się zabezpieczyć przed telefonami, które nas podsłuchują? (Trójka/Piknik Naukowy)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Telefony na podsłuchu

Towarem stały się także nasze dane, które są wykorzystywane m.in. do spersonalizowanej reklamy różnych produktów.

- Ponad połowa Polaków jest bardzo mocno poruszona tym, że ich dane osobowe nie są bezpiecznie i że nie wiedzą, co się z tymi danymi dzieje - mówi dr Anna Turner, socjolożka z PAN. - Większość z nas nie godzi się z tym, ale też nie wie, jak ma sobie z tym poradzić. Martwi nas to, czujemy się manipulowani, ale tak naprawdę nie wiemy, co z tym zrobić.

Czytaj także: 


Co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko podsłuchu?

Większość z nas zdaje sobie sprawę, że bez naszej woli dane personalne są wykorzystywane przez różne aplikacje w telefonach. Co możemy zrobić, aby w jakiś sposób to kontrolować?  

- Możemy sprawdzić, które z aplikacji mają dostęp do naszego telefonu i te aplikacje odinstalować - kontynuuje dr Anna Turner. - Należy pamiętać, że przy aktualizacjach nasza domyślna zgoda na korzystanie z mikrofonu ponownie może się aktywować. Zalecam, aby co jakiś czas sprawdzać, co my tam mamy w ustawieniach telefonu. Nasze zachowania online i offline są monetyzowane, żeby móc nam pokazać spersonalizowaną reklamę. Powinniśmy patrzeć na to nie jak na gadżet, ale jak na urządzenie monitorująco-reklamowe. Żeby na podstawie tego, co robimy, móc spersonalizować reklamę, ponieważ wtedy wzrasta szansa, że kupimy dany produkt lub usługę - dodaje.  

***

Tytuł audycji: "Piknik Naukowy"
Prowadzi: Monika Suszek
Gościni: dr Anna Turner (socjolożka z PAN)
Data emisji: 23.09.2024
Godzina emisji: 10.31

dm/kmp

Polecane