Hydros - bardzo oszczędny, prototypowy pojazd z napędem wodorowym
2024-08-29, 13:08 | aktualizacja 2024-08-29, 15:08
Hydros został skonstruowany przez grupę studentów z Politechniki Lubelskiej. Zasilany jest wodorem. W jego konstrukcji wykorzystano wiele nowoczesnych technologii.
- Hydros to bardzo oszczędny pojazd. Na metrze sześciennym wodoru może przejechać 400 km.
- Przeliczając to na zużycie benzyny - daje to ok. 1100 km na jednym litrze.
- Pojazd może rozwijać prędkość do 40 km/h.
Posłuchaj
Hydros to prototypowy pojazd napędzany wodorem. Został tak zaprojektowany, aby zużywać jak najmniej paliwa. Ma opływowy kształt kropli wody, aby do maksimum zmniejszyć opór powietrza.
Hydros - studencka inicjatywa
Ten pojazd od początku - czyli od szkicu w notatniku aż po ostateczną wersję - był skonstruowany przez grupę studentów z Politechniki Lubelskiej.
- Hydros to pojazd jednoosobowy, trzykołowy, o długości 3,5 metra, wysokości 40 cm i szerokości 60 cm - mówi prof. Jacek Czarnigowski, opiekun Studenckiego Koła Naukowego Napędów Lotniczych. - Pomysł wyszedł od trójki studentów. Powiedzieli, że chcą skonstruować tego typu pojazd... no i zrobiliśmy. Zaczęli od szkicu, a skończyliśmy na zawodach międzynarodowych. Zbudowanie pojazdu trwało 3 lata - dodaje.
Czytaj także:
- Wynalazek naukowców z Politechniki Lubelskiej. Przełom w dziedzinie recyklingu?
- Język słoni. Porozumiewając się, używają... infradźwiękowych pomruków
- Water Sense – czy wynalazek polskich naukowców uratuje rzeki przed zagładą?
34 kg nowych technologii
W Hydrosie, który waży zaledwie 34 kg (bez kierowcy), zastosowano nowoczesne technologie, takie jak ogniwo paliwowe, superkondensatory, włókna węglowe i wiele innych. Konstrukcja opiera się na monokoku wykonanym z nowoczesnych, lekkich materiałów kompozytowych. Jest to pojazd, który może przejechać 1000 km za jedną złotówkę. W trakcie prac nad projektem zespół m.in. zamienił silnik elektryczny na ogniwo wodorowe. Jeden kilogram wodoru mieści w sobie 3 razy więcej energii niż kilogram benzyny.
Ekipa Hydrosa startuje w prestiżowych zawodach międzynarodowych ultraoszczędnych pojazdów - Shell Eco Matarhon. Rywalizuje tam z zespołami z uczelni technicznych z całej Europy i Afryki.
- Hydros rozpędza się do 40 km/h. To jest ograniczenie nałożone przez organizatorów zawodów - kontynuuje Jacek Czarnigowski. - My na zawodach jeździmy z prędkością ok. 25 km/h i jesteśmy w stanie na metrze sześciennym wodoru przejechać 400 km, co w przeliczeniu na zużycie benzyny daje ok. 1100 km na litr - dodaje.
***
Tytuł audycji: Piknik Naukowy
Autorka cyklu: Monika Suszek
Data emisji: 29.08.2024
Godzina emisji: 10.30
dm/wmkor