Rowery na drogach. Co trzeba zmienić, aby było mniej wypadków z udziałem rowerzystów?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Rowery na drogach. Co trzeba zmienić, aby było mniej wypadków z udziałem rowerzystów?
Jak bezpiecznie podróżować na rowerze i co zrobić aby było mniej wypadków z udziałem rowerzystów? Foto: shutterstock / Soloviova Liudmyla

Kolarze ekipy Grupetto już po raz piąty przemierzają Polskę. We wspólnym przejeździe trwającym ponad dwa tygodnie mierzą się z własnymi słabościami. Chcą także zwrócić uwagę na problem zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach oraz sprawić, by liczba wypadków z udziałem rowerzystów zmalała. W audycji "Dobrego Dnia!" mówiliśmy też o rowerach z napędem ręcznym, czyli hanbike'ach.   

  • W 2023 roku rowerzyści uczestniczyli w 3596 wypadkach drogowych, w których zginęło 154 rowerzystów.
  • Większość wypadków z udziałem rowerzystów (3 152) miała miejsce na obszarzezabudowanym.
  • Poza obszarem zabudowanym w 444 wypadkach zginęło aż 71 osób.

Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów na drogach to jeden z celów, jaki stawiają przed sobą kolarze z ekipy Grupetto. Problem dotyczy zarówno kolarek i kolarzy na treningach, jak i dzieci dojeżdżających do szkół, osób wracających z pracy, czy uprawiających turystykę rowerową.

Może być zdjęciem przedstawiającym 3 osoby, rower, skuter i tekst „Dobrego dnia! 09:00 12:00 Krzysztof Łoniewsk Trójka POISHERADIO Kolarze z klubu Grupetto przemierzają granice Polski w sztafecie. Przy okazji chcą zwrócić uwagę na wąskie odległości między rowerzystami stami a samochodami. w Polsce ten odstęp to zaledwie metr, na zachodzie nawet dwa! naszymi gośćmi będą Tadeusz Baranowski Michał Kasak”


Co zrobić, aby rowerzyści czuli się bezpieczniej na polskich drogach?

Jednym z postulatów jest zwiększenie obowiązującej w kodeksie drogowym odległości, przy wyprzedzaniu rowerzystów. Polska jest jednym z ostatnich krajów w Europie, w którym ten wymagany odstęp wynosi tylko metr. Postulują wprowadzenie europejskiego standardu, czyli co najmniej 1,5 metra przy wyprzedzaniu osoby na rowerze. 

- Misją naszej sztafety jest nagłośnienie potrzeby zmiany przepisów o bezpieczeństwie niechronionych uczestników ruchu drogowego - mówi Tadeusz Baranowski z Grupetto Warszawa. - W większości krajów minimalna odległość przy wyprzedzaniu rowerzystów i grup pieszych wynosi 1,5 metra, 2 metry, a w Wielkiej Brytanii nawet 2,5 metra. W Polsce jest to zaledwie metr i chcemy, aby zostało to zmienione - dodaje. 

Czytaj także: 

Na problem bezpieczeństwa rowerzystów, kolarze z Grupetto chcą zwrócić uwagę m.in. podczas Sztafety Dookoła Polski. 

- Startowaliśmy w tym roku w Gdańsku. Ja pokonałem pierwsze cztery etapy tej sztafety. Przez Węgorzewo i Augustów dojechałem do Chełma - mówi Michał Kasak z Grupetto Warszawa. - Mamy do pokonania około 200 kilometrów dziennie. U nas są takie zasady, że jak jest piękna pogoda, to jedziemy i się uśmiechamy, a jak pada deszcz, to... także się uśmiechamy. Chcemy pokazać się z pozytywnej strony - dodaje.  

Tegoroczna kolarska sztafeta Grupetto Dookoła Polski dotarła już w Bieszczady. Tam trafiła na prawdziwie prawdziwie kolarską pogodę. 

- Jesteśmy już w Bieszczadach, w drodze do granicy. Dzisiaj mamy szczęście, bo od rana nie pada, choć są chmury. Miejscami przebija nawet słońce, więc jest dobrze. Dziś mamy jeden z najkrótszych etapów, czyli 160 kilometrów po górach - mówi Janek Kotnowski z Grupetto Warszawa. - Większość kierowców samochodów zachowuje się bardzo poprawnie, ale trafiliśmy na takie dwie osoby, które potrafią zepsuć dzień. Widać, że świadomie i specjalnie, przejechali bardzo blisko nas podczas wyprzedzania - dodaje. 


Posłuchaj

13:26
Bezpieczne podróżowanie na rowerze (Dobrego Dnia! / Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Hanbike - sposób na nowe życie

Sytuacje losowe, takie jak wypadki drogowe, mogą całkowicie zmienić dotychczasowe życie. Wiele osób w obliczu tragedii zamyka się w domu i separuje od ludzi. Inni - z pomocą przyjaciół i psychologów - wracają do różnego rodzaju aktywności.

Jedną z takich aktywności jest jazda na rowerze z napędem ręcznym. Handbike, bo tak nazywany jest taki rower,  umożliwia jazdę w każdym terenie i sprawia, że znów można poczuć się wolnym. Mogą na nim jeździć m.in. osoby po urazach kręgosłupa lub kończyn dolnych. W Zielonej Górze działa kilkunastoosobowa grupa, która wspólnie zwiedza w ten sposób okolicę. 

- Handbike w moim życiu pojawił się 3 lata po amputacji nogi. Pierwszy był zbudowany przeze mnie. Później kupiłem kolejne rowery z napędem ręcznym - mówi Ryszard Król. - To jest mój sposób na kalectwo i wszystko czego można mi życzyć, to wiatru we włosach i powietrza w kołach - dodaje. 


Posłuchaj

3:04
Hanbike - sposób na nowe życie (Dobrego Dnia! / Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuły audycji: Dobrego dnia!
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Goście: Tadeusz Baranowski, Michał Kasak i Janek Kotnowski (Grupetto Warszawa)
Materiał: Karolina Kamińska 
Data emisji: 5.06.2024
Godziny emisji: 10.15, 10.25, 10.41

dm 

Polecane