Gry wideo mogą pomóc w wychowaniu dzieci. Wszystko zależy od opiekunów
2024-05-29, 18:05 | aktualizacja 2024-05-31, 11:05
Aż 88 proc. dzieci w wieku 8-15 w Polsce gra lub ogląda, jak inni grają w gry wideo - informuje Spidor, czyli Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Gier. Dziś to nie tylko rozrywka, ale medium mające znaczy wpływ na rozwój i postawy najmłodszych. Wiadomo jednak, że co za dużo to niezdrowo, więc wirtualna rozrywka musi podlegać kontroli. - To, jakie skutki będzie przynosiło dla dziecka granie, w dużej mierze zależy od dorosłych - mówi Karolina Kałużyńska, przedstawicielka Spidoru.
- Gry często są wskazywane jako szkodliwa forma rozrywki, ale mogą mieć korzystny wpływ na rozwój dziecka.
- Poprzez sięganie po odpowiednio dobrane gry, dziecko może uczyć się m.in. kreatywności, logicznego myślenia.
- Aby gry nie szkodziły dziecku, konieczny jest nadzór ze strony opiekunów.
Świat gier komputerowych jest kolorowy, pasjonujący, ale i potencjalnie niebezpieczny dla najmłodszych. W ogromie treści zamieszanych w internecie - i przy łatwym dostępie do gier - nietrudno o to, by dziecko sięgnęło po tytuły bądź materiały nieprzeznaczone dla jego grupy wiekowej. Dlatego ważne jest, by nad wirtualną rozrywką czuwał rodzic, opiekun czy nauczyciel. Dzięki temu dzieci i młodzież sięgną po to, co przyniesie im korzyści. A jak podkreśla Karolina Kałużyńska, tych jest wiele.
- Potencjał pozytywnego wpływu na rozwój dzieci ze strony gier jest duży. (...) Gry rozwijają bardzo wiele obszarów. Zacznijmy od kreatywności, logicznego myślenia, ale też jasnej i szybkiej komunikacji, także po angielsku. Do tego dodajmy wszystko, co jest związane ze współpracą, rozwiązywanie problemów czy podejmowanie się liderskiej roli - wymienia rozmówczyni Radosława Nałęcza.
Nie tylko podróż przez antyczne miasta, czyli gry jako materiały do nauki
Granie to jednak nie tylko sposób na rozwijanie zdolności, ale i okazja do nauki. Jako przykład gościni radiowej Trójki podaje serię gier "Assassin's Creed". - Mamy tam discovery tour, gdzie bez samego podejmowania się rozgrywki możemy zobaczyć świetnie odwzorowane starożytne lokacje, z wykorzystaniem najlepszych źródeł, jakie można było znaleźć - opowiada Karolina Kałużyńska. - Trzeba zdawać sobie sprawę, że oferta gier jest ogromna. Każdy może znaleźć grę odpowiednią dla wieku lub rozwijającą konkretne obszary - dodaje.
Najczęściej czytane:
- Gry wideo, planszówki, komiksy i klimaty lat 80. i 90. Wkrótce wielka impreza w Warszawie!
- Jak powstawał animowany Wiedźmin? Wspomina jego twórca [POSŁUCHAJ]
Oznaczenia PEGI na grach - podstawowa informacja dla rodzica
Przy wyborze odpowiedniej gry dla dziecka rodzic może kierować się informacjami z kilku źródeł. To oczywiście recenzje czy opisy w internecie, ale najważniejszym wskaźnikiem będzie oznaczenie PEGI (Pan European Game Information). Pod tym skrótem kryje się europejski system klasyfikacji treści w grach.
System ma za zadanie informować o tym, co znajdziemy w danej produkcji. Przypomina więc symbole, jakie widzimy przy programach telewizyjnych. - Taką informację dostajemy w dwóch kategoriach. Pierwsza to klasyfikacja wiekowa dla danej gry. (...) Na przykład gra o oznaczeniu "3" nie ma żadnych treści nieodpowiednich dla dziecka, które ma 3 lata. Nie oznacza to jednak, że gra będzie łatwa dla tego dziecka - wyjaśnia Karolina Kałużyńska. Poza wiekiem system PEGI informuje również, czy w danej grze zawarto takie elementy jak przemoc lub narkotyki.
Jak wybrać grę dla dziecka? Najlepiej zacząć od rozmowy
Nawet jeśli, kierując się systemem PEGI, kupimy odpowiednią naszym zdaniem grę dla dziecka, ta może go nie zainteresować. Warto więc przed udaniem się do sklepu porozmawiać z podopiecznym i zrozumieć, co go fascynuje. - Mamy gry pod każde możliwe zainteresowanie. Ważna jest rozmowa o tym, po co ta gra, jaką rolę spełnia - radzi przedstawicielka Spidoru.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Program Środka
Prowadzi: Radosław Nałęcz
Gość: Karolina Kałużyńska (Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Gier)
Data emisji: 29.05.2024
Godzina emisji: 12.16
qch/wmkor