Reklama

reklama

Jaka będzie przyszłość Poczty Polskiej? "Potrzebny jest nowy duch"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jaka będzie przyszłość Poczty Polskiej? "Potrzebny jest nowy duch"
Przed Pocztą Polską wyzwanie dostosowania się do zmieniających się realiów rynku. Czy jest to możliwe?Foto: Shutterstock/Karolis Kavolelis

Choć w placówkach Poczty Polskiej wciąż słychać stukot stempli, instytucja mierzy się obecnie z kilkoma problemami. To chociażby prężnie rozrastający się rynek przesyłek kurierskich, za którym instytucja musi gonić. Pewne więc, że poczta będzie musiała się rozwijać. Pytanie brzmi: w jakim kierunku?

  • Poczta Polska jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw państwowych. Jej święto obchodzimy 18 października.
  • W obliczu rozwoju rynku przesyłek kurierskich przed firmą stoi wyzwanie, by dostosować się do postępujących zmian.

Z czym kojarzy się nam Poczta Polska? Jeden z rozmówców Kuby Witkowskiego wskazuje, że raczej ma złą opinię. Pojawiają się także głosy o tym, że rzadko korzystamy z jej usług. Rozmówcy przyznają, że paczki wolą przesyłać korzystając z oferty innych dostawców, a pocztę odwiedzają dopiero, gdy pojawi się konieczność wysłania listu poleconego.

To spojrzenie klientów. A co mówią statystyki? Według nich firma radzi sobie nie najgorzej. - Z usług Poczty Polskiej korzysta ponad 90 proc. Polaków. Dziennie dostarczamy 4 miliony listów, 300 tysięcy paczek, a nasze samochody pokonują rocznie 175 mln kilometrów - wyjaśnia przedstawiciel Poczty Polskiej.

Najczęściej czytane:

Przyszłość Poczty Polskiej. Jaką wizję na przyszłość proponują eksperci?

- Poczcie Polskiej potrzebna jest nowa wizja jej rozwoju. Nowy duch na przyszłość - twierdzi dr Mateusz Chołodecki, ekspert rynku i prawa pocztowego. - Jest czas na jej dostosowanie do nowych wyzwań - dodaje.

Jak to jednak zrobić? Pierwszym wyzwaniem jest dostosowanie się do rozwijającego się rynku przesyłek kurierskich. Tu jednak pojawia się problem: decyzją polityków za ten segment odpowiada Orlen. - Dwie państwowe firmy walczą ze sobą - tłumaczy Marek Różycki, ekspert jednej z firm doradczych. - W wielu miejscach listonosz zna sytuację lokalną znacznie lepiej niż ktokolwiek inny. Gdyby dać im lepsze systemy, sprzęt, wsparcie szkoleniowe i rozsądną strategię odgórną, to mogłoby to wyglądać zupełnie inaczej - ocenia rozmówca Kuby Witkowskiego.

- Wszyscy europejscy operatorzy dokonali wydzielenia z tradycyjnej działalności pocztowej operatora kurierskiego - kontynuuje ekspert. - Tak jest w Deutsche Post, we francuskim La Poste, i w Wielkiej Brytanii z Royal Mail - wymienia.

Czytaj także: Zmiany w Poczcie Polskiej. Prezes stracił stanowisko. Znamy nazwisko następcy

E-Doręczyciel - poczta elektroniczna przyszłością dostarczania listów?

Pozostaje jednak pytanie o przyszłość dostarczania listów. Tu pojawia się system e-Doręczyciel, którego wdrożenie przesunięto na ten rok. - Zaczynamy rewolucję w korespondencji urzędowej właśnie od urzędów, szczególnie samorządowych, które wejdą w obowiązek posługiwania się systemem poczty elektronicznej i dostarczania elektronicznej wersji korespondencji pomiędzy urzędami - wyjaśnia Michał Kanownik, szef Związku Cyfrowa Polska.


Posłuchaj

4:41
Jaka będzie przyszłość Poczty Polskiej? "Potrzebna jest nowy duch" (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 


Posłuchaj

4:45
Czy piszemy jeszcze listy? (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na TrójkęZapraszamy do Trójki
Prowadzili: Radosław NałęczPiotr Łodej
Autorzy materiałów: Kuba Witkowski, Józef Niewiarowski
Data emisji: 16.02.2024
Godziny emisji: 7.46, 16.10

qch

Polecane