Misja CURiE – warszawscy studenci odkrywają tajemnice kosmosu

Misja CURiE – warszawscy studenci odkrywają tajemnice kosmosu
W ramach projektu CURiE ma być badane m.in. zachowanie paneli fotowoltaicznych umieszczonych w kosmosie. Foto: Shutterstock/Andrei Armiagov

Chcą zbadać wpływ światła UV na próbki kompozytów oraz oddziaływania promieniowania kosmicznego na panele słoneczne – studenci z Politechniki Warszawskiej realizują ambitny projekt CURiE, będący częścią międzynarodowego programu BEXUS.

• Program BEXUS realizowany jest przez Niemiecką Agencję Kosmiczna i Szwedzką Narodową Radę Kosmiczną, we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).
  • Dzięki programowi studenci europejskich uczelni mogą przeprowadzać eksperymenty naukowe z wykorzystaniem balonu stratosferycznego, który wynosi w powietrze zaprojektowane i skonstruowane przez nich urządzenia badawcze.
  • Jednym z projektów zakwalifikowanych do programu BEXUS jest CURiE – pomysł studentów Politechniki Warszawskiej.

Projekt CURiE składa się z dwóch elementów. Pierwszy eksperyment ma polegać na testowaniu małych próbek materiałów kompozytowych w przestrzeni kosmicznej. – Chcemy utwardzić ten materiał na wysokości 30 kilometrów i porównać, czy będzie bardziej, czy mniej wytrzymały, niż na Ziemi. Tego nie wiemy – mówi Dominika Pytlak ze Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej.

Wytworzony w taki sposób materiał mógłby w przyszłości posłużyć na przykład do budowy stacji kosmicznych na Księżycu czy innych planetach.

Panele wrażliwe na promieniowanie

Druga część eksperymentu związana jest z panelami fotowoltaicznymi umieszczonymi w kosmosie. Nie chodzi jednak o wystawianie ich na światło słoneczne, ale o poddanie działaniu promieniowania kosmicznego, które na dużych wysokościach jest o wiele mocniejsze, niż na Ziemi. – Chcemy sprawdzić, w jaki sposób to promieniowanie działa na proces degradacji takich paneli – mówi Dominika Pytlak. – Chcemy przetestować, co się stanie, gdy zasłonimy panele, zaczernimy je i wyślemy je w kosmos – tłumaczy studentka.

Jak dodaje jej kolega z zespołu CURiE, Jakub Czerniej, problemem paneli fotowoltaicznych wynoszonych na orbitę okołoziemską jest właśnie fakt, że ulegają szybkiemu uszkodzeniu na skutek promieniowania kosmicznego. Eksperyment studentów z Warszawy ma pomóc w przezwyciężeniu tej przeszkody.

Misja CURiE – warszawscy studenci odkrywają tajemnice kosmosu (Trójka przed południem)