Reklama

reklama

Unia Europejska wypowiada wojnę uzależniającym treściom w internecie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Unia Europejska wypowiada wojnę uzależniającym treściom w internecie
Unia Europejska chce walczyć z praktykami uzależniającymi obywateli od internetu.Foto: Shutterstock/GOllyy

Unia Europejska chce walczyć z uzależnieniem swych obywateli od internetu. Czy wkrótce na ekranach naszych laptopów i smartfonów zaczną się pojawiać ostrzeżenia podobne do tych z paczek papierosów?

  • Dostawcy internetowych treści walczą o naszą uwagę za pomocą wielu psychologicznych sztuczek.
  • Ceną, jaką płacimy za "darmowe" serwisy, są nasz czas i uwaga.
  • Unia Europejska chce wymusić na korporacjach przeprogramowanie usług w taki sposób, aby stały się mniej uzależniające.

Nie od dziś wiadomo, że operatorzy popularnych portali internetowych i mediów społecznościowych stosują całe mnóstwo psychologicznych sztuczek, mających na celu zdobycie i jak najdłuższe utrzymanie naszej uwagi. Takie praktyki chce ukrócić Parlament Europejski. Jego członkowie zwrócili się do Komisji Europejskiej o wprowadzenie odpowiednich regulacji, mających chronić nas od internetowych uzależnień.

Uwaga jako waluta

– Ten ład prawny jest nam bardzo potrzebny, ponieważ od paru dekad w internecie narasta zjawisko projektowania po to, żeby uzależniać ludzi, angażować ich uwagę. Dzieje się tak dlatego, że w konkurencji różnych modeli zarabiania pieniędzy wygrał model, w którym dostajemy pozornie darmowe rzeczy, ale płacimy za nie właśnie swoją uwagą – mówi Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon.

– Ten efekt, który jest komercyjnie niezwykle opłacalny, co widać w wynikach finansowych wielkich firm technologicznych, można osiągnąć za pomocą stymulacji mózgu człowieka i przyzwyczajania go do korzystania z urządzeń w taki sposób, żeby on się po prostu uzależniał – dodaje gość Trójki.

Jak firmy robią z nas internetoholików?

Aby zrobić z nas idealnego konsumenta treści, korporacje wysyłają nam na telefon powiadomienia i "przypominajki", zmuszają do jak najdłuższego przewijania ekranu, a nawet stosują w swoich serwisach kolory dobrane w taki sposób, by jak najmocniej oddziaływały na nasz mózg.

Inna sztuczka polega na tym, że nie za każdym razem otrzymujemy to, czego oczekiwaliśmy. – Dla uzależnienia silniejszy jest mechanizm nieregularnej nagrody, czyli tak jak w kasynie: raz wygrywam, raz przegrywam. Wtedy chcę wracać po więcej – tłumaczy Katarzyna Szymielewicz.

Jak zapobiegać internetowemu uzależnieniu?

Jednym z pomysłów na ograniczenie uzależniających praktyk jest zmuszenie dostawców internetowej rozrywki do wysyłania użytkownikom ostrzeżeń w przypadku, gdy zbyt długo utkną w danym serwisie. Gość "Pory na Trójkę" nie wierzy jednak w skuteczność takiej metody. – Ważniejsze byłoby zakazanie takich praktyk, jak niekończące się przewijanie jako sposób projektowania tzw. feedu, czy rozmaite maszyny losujące, w których szczególnie młodzi gracze próbują coś tam dobrego dla nich wylosować i pakują w to pieniądze – mówi Szymielewicz.

Unia Europejska na wojnie z uzależniającymi korporacjami

Gość Trójki przypomina, że w Unii Europejskiej działa już "Akt o usługach cyfrowych", w którym zawarty jest ogólny zakaz praktyk manipulacyjnych. – To nie jest tak, że my przepisów, które by tego zakazywały, w Europie nie mamy. Są one jednak mało precyzyjne i nie dotyczą konkretnie tych platform, tylko całości rynku.

Kolejnym krokiem ma być wymuszenie na firmach technologicznych, aby przyznały się do uzależniających praktyk i wprowadziły odpowiednie zmiany w oferowanych przez siebie usługach. – Czy to się uda? Liczę, że tak, ponieważ od niedawna mamy prawo, które nie tylko nakazuje płacić kary, ale także daje Komisji Europejskiej możliwości, żeby przyjść do firmy i powiedzieć: zróbcie to inaczej, wprowadźcie inny algorytm albo inny interfejs użytkownika, inne kolory, inny system powiadomień, który nie będzie miał tak negatywnych efektów dla psychiki i nie będzie tak nas wciągał – mówi Katarzyna Szymielewicz, przypominając przy okazji, że Unia Europejska ma już na koncie sukcesy w walce z globalnymi koncernami.


Posłuchaj

7:06
Unia Europejska wypowiada wojnę uzależniającym treściom w internecie (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Czytaj też: 


***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr FiranRadosław Nałęcz
Gość: Katarzyna Szymielewicz (Fundacja Panoptykon)
Data emisji:
 15.12.2023
Godzina emisji: 8.15

kc

Polecane