Kampania "Mała książka – wielki człowiek". Pasja do czytania od kołyski

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Kampania "Mała książka – wielki człowiek". Pasja do czytania od kołyski
Kampania społeczna "Mała książka – wielki człowiek", realizowana przez Instytut Książki, przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dzieckaFoto: Shutterstock/Evgeny Atamanenko

Do czytania książek warto zachęcać dzieci już od momentu narodzin. Z takiego założenia wychodzi Instytut Książki, organizując od lat akcję pod hasłem "Mała książka – wielki człowiek".

  • Kampania społeczna "Mała książka  wielki człowiek" realizowana jest od 2017 roku przez Instytut Książki.
  • Kampania przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dziecka. 
  • W tegorocznej edycji akcji uczestniczy ok. 7 tys. bibliotek z całej Polski. Wszystkie biblioteki publiczne zainteresowane wzięciem udziału w projekcie mogą zgłosić swój akces za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie kampanii.

Kampania społeczna "Mała książka  wielki człowiek" dzieli dzieci na trzy grupy wiekowe. – Zaczynamy od noworodków w szpitalach położniczych – mówi Łukasz Jarocki z Instytutu Książki. Na tym etapie do standardowych wyprawek, jakie otrzymują świeżo upieczeni rodzice, organizatorzy akcji dodają książkę.

Kolejną grupą wiekową są przedszkolaki, które są zachęcane do odwiedzania bibliotek publicznych, mających oddziały dziecięce. W tę część kampanii zaangażowało się prawie 7 tys. placówek z całego kraju.

I wreszcie trzecia grupa, czyli pierwszoklasiści. Na starcie szkolnej edukacji – zarówno w szkołach publicznych, jak i prywatnych – otrzymują książki w prezencie od Instytutu Książki, wspieranego przez Ministerstwo Kultury.

Gość "Trójki do trzeciej" zwraca uwagę na masową skalę całego przedsięwzięcia. – Po tych kilku latach możemy powiedzieć, że już 5 mln książek dotarło do dzieci. Jest to naprawdę sukces – mówi Łukasz Jarocki.

Od klasyków po współczesnych autorów literatury dziecięcej

Na wyprawkę czytelniczą dla najmłodszych Instytut Książki przeznaczał początkowo antologie wierszy słynnych polskich poetów, m.in. Joanny Papuzińskiej, Wandy Chotomskiej, Ludwika Jerzego Kerna czy Jana Brzechwy. Od paru lat są to współczesne książki o tematyce dziecięcej. W tym roku nowością jest "Wnuczka antykwariusza" autorstwa Justyny Bednarek, z ilustracjami Emilii Dziubak.

Oprócz książek, do wyprawek dołączana jest specjalna broszura skierowana do rodziców, opiekunów i nauczycieli. Ma ona uświadamiać, jak ważne jest czytelnictwo, przy wsparciu autorytetu ekspertów – od neurobiologów przez pedagogów po literaturoznawców. Są tam też propozycje konkretnych książek, po które warto sięgać, by zaszczepić w dzieciach pasję do czytania.

Akcja dla dzieci z korzyścią dla dorosłych

Kampania "Mała książka – wielki człowiek" – choć adresowana jest pozornie do dzieci – ma też drugie dno. Jak zdradza gość "Trójki do trzeciej", "chodzi o to, żeby zaktywizować również dorosłych", bo promowania czytelnictwa nigdy za wiele.

Posłuchaj

4:27
Kampania "Mała książka – wielki człowiek" (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Czytaj też: 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzą: Katarzyna CyglerMichał Żołądkowski 
Gość: Łukasz Jarocki (Instytut Książki)

Data emisji: 25.10.2023
Godzina emisji: 14.38

kc

Polecane