Nie tylko sama nauka. Od czego zależy jakość szkoły?
2023-09-03, 14:09 | aktualizacja 2023-09-04, 10:09
– To, co jest charakterystyczne dla relacji uczeń-nauczyciel i w ogóle dla szkoły, to jest to, co w nas zostaje, gdy szkoły już naszym życiu nie ma. Wiedzę możemy uzupełnić, natomiast emocje zostają. To jakie emocje kojarzą nam się z człowiekiem, jakie wartości wniósł w nasze życie, jak nas traktował, czy z szacunkiem, czy z lekceważeniem. To zostaje na zawsze w nas i buduje obraz nas samych – zauważa prof. Renata Nowakowska-Siuta.
Prof. Renata Nowakowska-Siuta, rozmawiając z Katarzyną Stoparczyk na temat różnic w podejściu do edukacji na świecie, wiele uwagi poświęciła rozwiązaniom fińskim. Jak przyznała, jednym z największych zaskoczeń dla niej było to, jak bardzo fińscy uczniowie lubią swoją szkołę. – Lubią w niej być, a szkoła jest miejscem przyjaznym dziecku. To, co mnie zaskakuje w architekturze fińskich szkół to to, że ma mało bardzo mało ozdób, które są w polskich klasach: gazetki, plakaty. Finowie uważają, że im mniej jest takich rozpraszaczy, tym łatwiej jest się skoncentrować na tym, co jest najważniejsze – wyjaśnia pedagog.
Oceny, rankingi, porównania
Jak dodaje, coraz więcej także polskich szkół jest otwartych na wspieranie różnych potrzeby uczniów, starając się im ułatwić proces adaptacji w szkole i późniejszej nauki. Jednak w ocenie gościa Trójki, polska szkoła wciąż mogłaby się nauczyć wiele, m.in. korzystając z rozwiązań ocen opisowych. Dzięki nim uczeń dowiaduje się nie tylko, jak plasuje się w odniesieniu do kolegów czy koleżanek z klasy, ale też gdzie popełnia błędy, co musi poprawić, a co dobrze mu wychodzi.
Przeczytaj także:
- Internetowy challenge – całkiem realne zagrożenie dla młodzieży
- "Droga do szkoły musi być bezpieczna". Jak zadbać o bezpieczeństwo uczniów?
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów. MEiN przypomina o potrzebie codziennej troski i uwagi
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zagadkowa niedziela
Prowadzi: Katarzyna Stoparczyk
Data emisji: 3.09.2023
Godzina emisji: 9.08
gs/ans