Polscy naukowcy stworzyli zielone paliwo syntetyczne. Przełom w motoryzacji?
2023-08-24, 13:08 | aktualizacja 2023-08-25, 23:08
Naukowcy z Politechniki Warszawskiej w ramach projektu Coyote stworzyli innowacyjne paliwo wykorzystując syntezę wody i dwutlenku węgla oraz energię elektryczną pochodzącą z OZE. Ten wynalazek może być bardzo ważny w kontekście unijnego zakazu sprzedaży po 2035 r samochodów napędzanych paliwami kopalnymi.
- Polscy naukowcy stworzyli paliwo syntetyczne łącząc wodę, dwutlenek węgla i wykorzystując energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii.
- Zielone paliwo syntetyczne jest całkowicie pozbawione zanieczyszczeń, co sprawia, że silniki nim napędzane pracują lepiej.
Zamiana zielonej energii w paliwo
– Mogłoby się wydawać, że budujemy perpetuum mobile, bo bierzemy wodę, dwutlenek węgla i mamy paliwo syntetyczne. Udowodniliśmy w mniejszej skali w naszym wewnętrznym projekcie, że jest to wykonalne i może działać. Teraz dążymy do zbudowania rzeczywistego, konkretnego urządzenia – zapowiada dr inż. Arkadiusz Szczęśniak z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. – Normalnie, tego typu paliwa są tworzone za pomocą wielu urządzeń jak elektrolizery, instalacje do separacji dwutlenku węgla czy instalacje do rozbijania dwutlenku węgla na tlenek węgla. My to robimy w jednym urządzeniu kompaktowym, które może być zasilane zieloną energią elektryczną z energetyki słonecznej czy wiatrowej. Dlatego nie jest to perpetuum mobile, tylko zamiana energii zielonej na paliwo. To może rozwiązać problemy przemysłu motoryzacyjnego czy lotniczego – wskazuje prof. Jarosław Milewski z tego samego wydziału.
Liderzy innowacyjnej technologii
Dzięki technologii, która jest rozwijana w projekcie Coyote, paliwo nie jest wykorzystywane do spalania, ale tworzone. – Nowe paliwo będzie pozbawione zanieczyszczeń jak np. siarka, ponieważ będzie ono produkowane w trakcie syntezy czystych związków. Dzięki temu silniki będą pracowały lepiej: sprawniej i dłużej – tłumaczy prof. Milewski.
W procesie produkcji będzie wykorzystywany istniejący w atmosferze dwutlenek węgla i dodawany do paliwa. – W tym momencie jesteśmy liderem tego typu technologii, czyli koelektrolizy opartej o węglanowe ogniwa paliwowe. Jest ona w 100. procentach wypracowana w kraju, unikatowa na skalę światową i praktycznie nigdzie nie było to stosowane – zapewnia naukowiec.
Przeczytaj także
- Rakotwórczy Diesel?
- Ponad 830 km na litrze paliwa? Polscy studenci udowodnili, że jest to możliwe!
- Paliwo - czy droższe znaczy lepsze?
- Paliwo E10 – co to takiego?
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Radosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Jacek Frentzel
Data emisji: 24.08.2023
Godzina emisji: 9.43
pr