Od bicykla do elektryka – krótka historia roweru

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Od bicykla do elektryka – krótka historia roweru
Rower, co do zasady, jest prostą konstrukcjąFoto: Shutterstock/Grand Warszawski

Kiedyś wymagały odpychania się nogami od ziemi, dziś napędza je silnik elektryczny – w ciągu dwustuletniej historii rowery przeszły całkiem poważną ewolucję.

  • Konstruktorem prototypu roweru był Niemiec Karl Drais, żyjący na przełomie XVIII i XIX wieku.
  • W 1861 roku francuscy wynalazcy wpadli na pomysł, by do przedniego koła przymocować pedały. W ten sposób powstały bicykle.
  • Rower, jaki znamy dziś, wynalazł w 1885 roku Anglik John Stanley. Wyposażył go w napęd wykorzystujący pedały połączone łańcuchem z tylnym kołem, a do przedniego koła przytwierdził kierownicę.

Historia roweru sięga początków XIX wieku. To właśnie wówczas niemiecki baron Karl Drais zbudował dwukołowe urządzenie, z pomocą którego – odpychając się nogami od ziemi – można było rozwinąć prędkość kilkunastu kilometrów na godzinę.

Złota era bicykla

W 1861 roku Francuzi wpadli na pomysł, by do przedniego koła przymocować pedały. Nastała era bicykli, czyli rowerów z przednim kołem wyraźnie większym od tylnego. Wynalazek nie był pozbawiony wad. – Ciężko się na to wsiadało, ciężko się zsiadało, zwrotność była praktycznie zerowa, a w razie mocniejszego hamowania leciało się do przodu i człowiek robił sobie krzywdę – opowiada Rafał Muszczynko ze Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.

Mimo tych niedogodności bicykle zdobyły dużą popularność wśród mieszkańców Europy. Do ich użytkowników należał m.in. pisarz Henryk Sienkiewicz.

Narodziny nowoczesnego roweru

W 1885 roku Anglik John Stanley dokonał przełomowego wynalazku. Zamiast montować pedały na przednim kole pojazdu, umieścił je pośrodku, łącząc taki napęd z tylnym kołem za pomocą łańcucha. Dzięki temu, kręcąc pedałami stosunkowo wolno, można było rozpędzić się do sporej prędkości, natomiast przednim kołem dało się sterować przy użyciu kierownicy. W taki oto sposób narodził się rower, jaki znamy.

Rower dziś i w przyszłości

Choć sama zasada działania roweru nie zmieniła się przez ostatnie sto lat z okładem, jego konstrukcja cały czas jest udoskonalana. Dotyczy to takich elementów jak hamulce, przerzutki czy rama, która staje się coraz lżejsza dzięki zastosowaniu nowoczesnych kompozytów. Zmienia się też pozycja zajmowana przez rowerzystę podczas jazdy. – Gdy popatrzymy na starsze rowery, ta pozycja była bardziej wyprostowana i wygodniejsza. Natomiast one, siłą rzeczy, były wolniejsze z powodu większego oporu powietrza. Współczesne rowery często mają pozycję bardziej pochyloną – tłumaczy Rafał Muszczynko.

W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się rowery elektryczne. Zdaniem gościa Trójki kolejnym etapem będzie upowszechnienie w nich nowoczesnych wynalazków, takich jak na przykład elektroniczne przerzutki.


Posłuchaj

2:47
Krótka historia roweru (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

Czytaj też: 

Coraz więcej mówimy o rowerach, przy okazji trwającego właśnie Tour de Pologne. Obszerne relacje z poszczególnych etapów wyścigu dostępne będą na antenach Polskiego Radia i w specjalnym serwisie internetowym >>>SPRAWDŹ TUTAJ <<<

Tour de Pologne 2023


***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Michał Żołądkowski
Autor materiału: Bartosz Bielecki
Data emisji: 31.07.2023
Godzina emisji: 9.17

kc

Polecane