Reklama

reklama

Fiat 125p: starszy, większy i… zapomniany brat popularnego malucha

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Fiat 125p: starszy, większy i… zapomniany brat popularnego malucha
Fiat 125p to dzisiaj już zabytek motoryzacjiFoto: Shutterstock

O Fiacie 126p, popularnym maluchu, pamiętają i mówią wszyscy: w końcu to "samochód, który zmotoryzował Polskę". Jednak jego starszy i większy brat z oznaczeniem o numer mniejszy, został jakby zepchnięty na margines narodowej pamięci. Czy słusznie? 32 lata temu wyprodukowano ostatniego Fiata 125p.

  • Pierwszy Polski Fiat 125p zjechał z linii produkcyjnych 28 listopada 1967 roku. Seryjną produkcję rozpoczęto na początku roku 1968
  • W latach 1967-1991 wyprodukowano łącznie 1 445 699 egzemplarzy Fiata 125p w wersjach sedan, kombi, pick-up oraz różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych

Prawie nowoczesny następca Warszawy

Fiat 125p zastąpił już zdecydowanie przestarzałą Warszawę 223/224. Jednak chociaż wygląd miał nowoczesny, środek pochodził z modelu poprzedniej generacji.

– Z Fiatem podpisaliśmy kontrakt stulecia. Jednak Fiat 125p to była efemeryda: z zewnątrz był bardzo podobny do najnowszego modelu, natomiast w środku miał silnik, deskę rozdzielczą, siedzenia i wszystkie inne elementy od Fiata 1300/1500 – opowiada Jerzy Lemański z Narodowego Centrum Techniki, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. – Jednak Fiat pozwolił nam na używanie nazwy, co zdecydowanie pomogło sprzedawać ten samochód za granicą – wskazuje.

– W 1972 roku wyeksportowaliśmy 52 tys. samochodów, a po udziale w Rajdzie Monte Carlo i pobiciu rekordów świata w roku 1973, eksport wzrósł do 80 tys. – dodaje.

"Kanciak", król polskich szos

Chociaż jego silnik nie był bardzo nowoczesny, wyposażenie ubogie, a cena stosunkowo wysoka, w latach 70. w klasie samochodów średnich "duży Fiat" – nazywany tak w odróżnieniu od "malucha" 126p – dominował na polskich drogach. W październiku 1976 roku zjechał milionowy egzemplarz. Był produkowany w wersji sedan, kombi, ale także jako pick-up oraz samochody specjalne, np. karetka. – Całe lata 70. jakość fiatów 125p nie była zła – potwierdza Jakub Lemański.

Jednak kryzys lat 80. bardzo negatywnie odbił się na produkcji "kanciaka": jakość spadała, eksportu nie było, wersje wyposażeniowe bardzo ubogie. Fiata 125p dobiły przemiany przełomu lat 80. i 90.: produkcję zakończono w 1991 roku.

Wspomnień czar

Dzisiaj "duży Fiat" nie cieszy się taką popularnością jak kultowy "maluch", ale ma też grupę swoich wiernych wielbicieli. Stare egzemplarze przerabiają na samochody rajdowe, budują repliki. – Zobaczyłem Fiata rajdowego z roku 1973 i stanąłem jak wryty. Przemknął koło nas i coś spowodowało, że poczułem: tak, to jest to auto. Takie będę miał! Miesiąc później kupiłem ten konkretny egzemplarz – opowiada Błażej.

Rajdowa reklama Fiata 125p/YouTube Wytwórnia Filmów Oświatowych


Przeczytaj także


Posłuchaj

4:00
Fiat 125p - starszy i większy brat "malucha" (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Karol Gnat
Autor materiału reporterskiego: Michał Kowarski
Data emisji: 29.06.2023
Godzina emisji: 7.16

pr

Polecane