Garbus. Jaka jest historia kultowego auta?
2023-06-22, 10:06 | aktualizacja 2023-06-23, 12:06
Kiedy myślimy o najbardziej ikonicznych samochodach, które zapisały się na kartach historii motoryzacji, to w zestawieniu tym pojawia się słynny Volkswagen Garbus. Z okazji Światowego Dnia Garbusa, który przypada 22 czerwca, przybliżamy jego historię.
- 22 czerwca przypada Światowy Dzień Garbusa.
- Produkcją "samochodu dla ludu" zajął się w latach 30. XX wieku Ferdynandem Porsche.
- Volkswagen Garbus to kultowy samochód, który dziś jest gratką dla wielbicieli samochodów vintage.
Światowy Dzień Garbusa nie bez powodu przypada 22 czerwca, to właśnie tego dnia, w 1934 roku podpisano kontrakt między Rzeszą Niemiecką a Ferdynandem Porsche na produkcję tego słynnego auta.
Już w 1946 roku "Garbus" był tani, niezawodny, miał czterostopniową skrzynię biegów, rozwijał prędkość ponad stu kilometrów na godzinę i palił siedem litrów na setkę. Z biegiem lat koncepcja była udoskonalana i powstawały coraz to nowsze modele.
Volkswagen Garbus podbija świat
– Wiele osób wspomina konotację z Hitlerem, pamiętać jednak należy, że był to kompaktowy, solidny samochód dla ludu. Na początku lat 70. Niemcy sprzedali licencję do Meksyku i do Brazylii. Od tamtej pory te auta tam cały czas jeżdżą, funkcjonują i w dalszym ciągu są popularne. – mówi Zbigniew Żabik z Volkswagen Clasic Mazowsze. – Czasami też egzemplarze stamtąd trafiają do kolekcjonerów w Europie. Ludzie szukają bardzo zadbanych nieruszanych i "niedłubanych" aut, o które u nas trudno.
"Garbusa" produkowano do 2003 roku. W sumie przez prawie 60 lat produkcji z fabryk wyjechało ponad 21,5 pół miliona egzemplarzy. Doceniają go wielbiciele samochodów vintage, dla których po dziś dzień "Garbus" pozostaje idealnym autem.
Źr. Youtube/ 10 faktów: Volkswagen Beetle - #64 TOP10
Kultowym "Garbusem" przez miasto
– Codziennie jeżdżę nim do pracy, bo uwielbiam poruszać się tym samochodem – mówi Adam Budzicz z Volkswagen Classic Mazowsze. – Dzieci puszczają lajki, na przejściach piesi lajkują gestami, więc generalnie jest świetnie. Podczas jazdy nie odczuwam żadnych niedogodności.
Jak zaznacza rozmówca Michała Kowarskiego, jak to przy samochodach starszej generacji trzeba dać "Garbusowi" trochę czasu na rozruch. – Większość ludzi w dzisiejszych czasach wskakuje do samochodu rano i pędzi. Tutaj trzeba odpalić i niestety troszeczkę poczekać –zauważa. – W tamtych czasach troszeczkę inaczej się podróżowało, wszyscy sobie poczekali, samochód się rozgrzał i dopiero można było jechać. Sama podróż Volkswagenem Garbusem to czysta przyjemność
Zobacz także:
- Samochód dla ludu i ulubieniec hippisów. Historia i fenomen legendarnego Volkswagena Garbusa
- Volkswagen Garbus - pomysł narodził się w głowie Hitlera
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan, Karol Gnat
Materiał reporterski: Michał Kowarski
Data emisji: 22.06.2023
Godzina emisji: 7.10
aw