Instytut Polonika uczy młodzież historii Polski dzięki kultowej grze Minecraft
2023-05-23, 20:05 | aktualizacja 2023-05-23, 21:05
Minecraft to jedna z najsłynniejszych gier komputerowych, od blisko 15 lat przyciągająca graczy z całego świata. Jej konstrukcja pozwala na wykorzystanie także m.in. w celach edukacyjnych. I tak właśnie robi Instytut Polonika, proponując graczom zgłębianie historii w środowisku gry i atrakcyjnie opowiadając o architekturze sprzed wieków i jej polskich twórcach.
- Instytut Polonika zajmuje się polonicami: bada, chroni i popularyzuje wiedzę o wszelkich obiektach, które są związane z Polską, ale zostały poza jej granicami po 1945 roku
- Pierwsza testowa wersja gry Minecraft pojawiła się 17 maja 2009 roku, a pełna wersja na komputery osobiste - ponad dwa lata później. Już w roku 2012 roku liczba graczy przekroczyła 30 mln
Połączyć zabawę z nauką
Skąd w ogóle pomysł, aby połączyć Minecrafta z nauką historii? – Prawda jest taka, że tylko tak należy się uczyć: przez zabawę. A jeśli chodzi o polonica, czyli przedmioty związane z Polską, które zostały poza granicami, świadomość tego jest w zasadzie żadna: blisko 98 procent osób nic nie wie na ten temat – mówi Katarzyna Brzostowska, koordynator projektu. – Postanowiliśmy to zmienić i sprawić, aby dzieci wiedziały coś na ten temat. Ale przecież nie będziemy chodzić do nich ze zdjęciami i wykładami: chcemy, aby one też miały z tego zabawę i przez tę zabawę się uczyły – tłumaczy.
– Choć ten projekt już trochę trwa, mimo wszystko jeszcze zaczynamy. Mamy już zbudowanych kilkanaście obiektów: najfajniejszych, najciekawszych. Chcemy, aby to zafascynowało wszystkich – deklaruje.
Na pierwszy ogień – rada miejska w Baku
Pierwszym zrealizowanym budynkiem w ramach tego projektu była rada miejska w Baku, w Azerbejdżanie. Oryginalnie została wybudowana na początku XX wieku przez Józefa Gosławskiego, który w tym czasie był naczelnym architektem miasta.
– Był trochę stres, bo to był pierwszy raz dla Poloniki. Musiałem na początku trochę pogrzebać, zobaczyć budynek. To było bardzo fajne, bo na google.maps miałem dostęp i mogłem go obejrzeć: z boku, z przodu, a nawet trochę od tyłu. To jest rządowy budynek, trochę zamazany, więc łatwo nie było, ale głównie bazowałem na aktualnych zdjęciach – opowiada Jan Pasznik, architekt przestrzeni. – Na szczęście budynek jest w dobrym stanie do dzisiaj: od ponad 100 lat jest radą miejską. A przez to, że przez ten czas nie było tam jakichś szalonych zawirowań, w efekcie nie było to trudne – zdradza.
Rozmowa, książki, zdjęcia
Na czym polega wymiar edukacyjny gry? – Bardzo fajne jest to, że w naszych obiektach można spotkać architekta albo fundatora. I np. do Józefa Gosławskiego można podejść, porozmawiać z nim. A on opowie wszystko – wyjaśnia Katarzyna Brzostowska. Projektantką ścieżek dialogowych, dzięki którym przekazywane są informacje, jest psycholożka Magdalena Chmara. – wiedzę przekazujemy też przez zabawę, przez robienie zadań, przez czytanie książek, które też są umieszczone w grze, ale też przez czytanie informacji czy oglądanie zdjęć, które też tam się znajdują – dodaje rozmówczyni Tomasza Miary.
Przeczytaj także
- Polski gaming to nie tylko Cyberpunk. Rodzima branża gier wideo rośnie w siłę
- "Kosmograf" – poznaj renesansowy Wawel dzięki grze komputerowej
- Gry komputerowe – nieśmiertelny hit i moda na retro
Posłuchaj
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Goście: Katarzyna Brzostowska (koordynatorka projektu "Polonika w Minecraft"), Jan Pasznik (architekt przestrzeni w projekcie "Polonika w Minecraft")
Data emisji: 23.05.2023
Godziny emisji: 13.29, 13.36
pr