Strój ma znaczenie. Tradycje japońskiego ubioru w Muzeum Narodowym w Krakowie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Strój ma znaczenie. Tradycje japońskiego ubioru w Muzeum Narodowym w Krakowie
Kimono ze zbiorów Muzeum Narodowego w KrakowieFoto: Grzegorz Kozakiewicz / Forum

Nie szata zdobi człowieka, jednak odzież może stanowić cenne źródło informacji o przemianach zachodzących w społeczeństwie. Przekonamy się o tym podczas wystawy "Tradycja japońskiego ubioru. Formy i przemiany od około 1900 roku do lat 60. XX wieku" prezentowanej w oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. To pierwsza z trzech odsłon cyklu "Japonia u progu nowoczesności", przedstawiającego design i wzornictwo japońskich ubiorów.

Prezentowana w Kamienicy Szołayskich wystawa czasowa "Tradycja japońskiego ubioru" stanowi komentarz do tamtejszej wystawy stałej, na którą składają się przykłady designu i architektury polskiej z XX i XXI wieku. W odniesieniu do nowoczesnych eksponatów prof. dr hab. Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, zwraca uwagę na łatwość, z jaką można modernizować tradycyjne japońskie wzory. – Przez kolorystykę, ornamenty i elementy geometryczne oraz znakomite łączenie tradycyjnej stylizacji z nowymi środkami wyrazu pokazujemy, że tradycja świetnie nadaje się do modernizacji i może być pokazywana tak, aby była nam bliska i atrakcyjna wizualnie – wyjaśnia dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

Wystawa opowiada o historii i kroju kimon oraz pasów obi, którymi się je przewiązuje, a także o niezwykle atrakcyjnych krótkich narzutach haori i płaszczach podróżnych michiyuki. Jest to zaledwie część tradycyjnego japońskiego stroju, który składa się z kilkunastu elementów. Ubranie go wymaga nie lada umiejętności, a niekiedy wręcz pomocy drugiej osoby. – To cały rytuał w codzienności, która staje się odświętna przy ubieraniu stroju. (...) To też niezwykłe piękno codzienności, jakie w tych strojach się ukazuje – zaznacza rozmówca Katarzyny Cygler.

Najczęściej czytane:

Japońskie dziedzictwo w Polsce

Elementy japońskiej sztuki stanowią drugą, obok zbiorów polskiej sztuki, największą kolekcję w posiadaniu Muzeum Narodowego w Krakowie. Obiekty trafiły do instytucji dzięki Feliksowi Jasieńskiemu. Żyjący na przełomie XIX i XX wieku kolekcjoner, marszand i pisarz poświęcił mnóstwo czasu i środków, aby stworzyć jedną z najwybitniejszych tego typu kolekcji w Europie.

Zbiory Jasieńskiego są wciąż powiększane m.in. poprzez dary przekazywane na rzecz krakowskiego muzeum. – W Krakowie przechowujemy ważny fragment japońskiego dziedzictwa. Jasieński zbierał je, ponieważ uważał, że są wyjątkowo unikalne, odrębne i narodowe. Chciał, żeby polska sztuka była równie wyrazista. Uważał, że Japonia powinna być dla nas wzorem – wyjaśnia prof. Andrzej Szczerski.

Posłuchaj

9:45
Szata ma znaczenie. Tradycje japońskiego ubioru w Muzeum Narodowym w Krakowie (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: prof. dr hab. Andrzej Szczerski (dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie)
Data emisji: 12.04.2023
Godzina emisji: 14.15

qch

Polecane