Holandia i Niemcy chcą ograniczyć loty w nocy. Czy będzie cisza nocna na lotniskach?
2023-04-07, 19:04 | aktualizacja 2023-04-07, 20:04
Największe holenderskie lotnisko, amsterdamski Schiphol, chce do końca 2025 roku zlikwidować nocne loty. Na razie wprowadzenie w życie tej decyzji zablokował sąd, jednak sprawa wciąż jest w toku. Podobne pomysły są forsowane także w Niemczech. Czy czeka nas cisza nocna na lotniskach w centralnej Europie?
- W trosce o środowisko naturalne oraz komfort pobliskich mieszkańców, lotnisko Schiphol planuje do końca roku 2025 zlikwidować starty samolotów komercyjnych między północą a godz. 6 rano oraz lądowania między północą a godz. 5 rano.
- Z podobną inicjatywą występują w Niemczech politycy Zielonych i lewicy. W tym wypadku argumentem jest również troska o środowisko
Holandia: Schiphol ogranicza, sąd się nie zgadza
– Zbyt długo myśleliśmy tylko o wzroście, a za mało o jego cenie. Prywatne samoloty powodują nieproporcjonalnie wysoki poziom hałasu i emisji CO2 na jednego pasażera – mówi Ruud Sontag, dyrektor generalny grupy Royal Schiphol. Wprowadzenie ograniczeń znacznie zmniejszy poważne uciążliwości, z którymi muszą sobie radzić ludzie mieszkający w okolicy lotniska. Z naszych obliczeń wynika, że zakaz nocnych lotów zapobiegłby poważnym zaburzeniom snu o ponad 54 procent – wskazuje.
Stopniowe wycofywanie nocnych lotów miało się zacząć od listopada tego roku, na razie jednak te plany zablokował sąd w Haarlem. Przewoźnicy, w tym KLM oraz EasyJet, sprzeciwili się bowiem ograniczeniom, powołując się na długoterminowe wysiłki i poczynione inwestycje w celu zmniejszenia emisji i poziomu hałasu.
Niemcy: Zieloni postulują, linie lotnicze protestują
Podobne postulaty od kilku już lat pojawiają się także u wschodniego sąsiada Holandii. – Lotniska w Niemczech powinny wziąć przykład z Holendrów i dążyć do zakazu nocnych, również prywatnych lotów – uważają niemieccy Zieloni i lewica. – Od dawna domagamy się zakazu nocnych lotów na lotniskach w pobliżu miast od godziny 22 do 6 rano. Latanie prywatnymi, korporacyjnymi samolotami jest jedna z największych niesprawiedliwości klimatycznych. Nie można dłużej znajdować wytłumaczenia dla sytuacji, w której tak wiele osób sprzeciwia się globalnemu ociepleniu izolując domy, wymieniając systemy grzewcze, podczas gdy niewielka grupa używa paliwa lotniczego tak, jakby nie było jutra – mówi Susanne Menge, ekspertka ds. lotnictwa grupy parlamentarnej partii Zielonych w Bundestagu.
W odpowiedzi Niemieckie Stowarzyszenie Transportu Lotniczego argumentuje, że w kraju jest już bardzo niewiele miejsc, gdzie nocne loty są możliwe. – Niemcy są jednym z krajów z najdalej idącymi ograniczeniami na świecie – stwierdza.
Przeczytaj także
- Pilot samolotów pasażerskich: bardzo drogie hobby, które może się przerodzić w zawód
- Kryzys branży lotniczej – przyczyny i skutki
- Spełnić marzenia, zbudować samolot
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Rafał Tomański
Autorka materiału reporterskiego: Katarzyna Seeman
Data emisji: 7.04.2023
Godzina emisji: 17.28
pr