Super Bowl – warta miliardy dolarów mieszanka sportu, rozrywki i... jedzenia

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Super Bowl – warta miliardy dolarów mieszanka sportu, rozrywki i... jedzenia
Konferencja prasowa w Phoenix Convention Center, poświęcona artystycznej oprawie Super BowlFoto: PAP/EPA/CAROLINE BREHMAN

W nocy z niedzieli na poniedziałek czasu polskiego zostanie rozegrany kolejny, 57 już Super Bowl, czyli finał rozgrywek finał rozgrywek futbolu amerykańskiego. Tym razem zmierzą się Kansas City Chiefs z Philadelphia Eagles. Nie znasz tych drużyn? Nie szkodzi, to i tak jest największa jednorazowa impreza sportowa na świecie!

  • Cena emisji najdroższych 30-sekundowych spotów reklamowych podczas Super Bowl w tym roku przekroczyła 7 mln dolarów i była o 500 tys. dolarów wyższa niż w roku 2022
  • Podczas czterogodzinnej transmisji Super Bowl przeciętny Amerykanin wydaje na jedzenie 100 dolarów

Święto sportu i pieniędzy

– To święto światowego formatu, bo naprawdę oczy całego świata są zwrócone na Stany Zjednoczone, gdyż jest to największa jednorazowa impreza sportowa na świecie. W tym roku walczyć Kansas City Chiefs z Philadelphia Eagles – mówi Jan Pachlowski, korespondent Polskiego Radia w USA. – Jednak na świecie zainteresowanie budzą przede wszystkim smaczki finansowo-artystyczne – wskazuje.

– W ciągu całego widowiska, które trwa ok. czterech godzin, reklamy zajmują ok. 55 minut czasu antenowego! Czas reklamowy podczas tego wydarzenia, które tylko w USA przed telewizory przyciąga ok. 100 mln widzów, został całkowicie wyprzedany. Najdroższe 30-sekundowe spoty reklamowe, w najlepszym czasie, zostały sprzedane za ponad siedem mln dolarów każdy! To jest o 500 tys. drożej, niż w zeszłym roku – zdradza rozmówca Rafa Uzara i Witolda Lazara. – Pozostałe sprzedały się w przedziale 6-7 mln dolarów. I, co ciekawe blisko 90 procent czasu reklamowego sprzedało się już do końca… lata! – dodaje.

Halftime show dla Rihanny

Najważniejszy, oczywiście pod względem muzycznym, jest występ podczas przerwy w połowie meczu, czyli tzw. halftime show. Wtedy na scenie pojawiają się największe gwiazdy: w XXI wieku byli to m.in. The Rolling Stones, Beyonce, Coldplay, Dr. Dre, Snoop Dogg czy Eminem. Co ciekawe, za swój występ artyści nie biorą żadnych pieniędzy: wystarczy promocja własnej twórczości przed tak wielką publicznością.

W tym roku gwiazdą halftime show będzie Rihanna, 34-letnia wokalistka, projektantka mody, właścicielka linii kosmetyków. W swoim dorobku ma 14 piosenek na pierwszym miejscu listy Billboardu.

1,3 miliarda skrzydełek

Super Bowl jest tak ważne dla Amerykanów, że swego czasu została wysłana do Białego Domu petycja, by poniedziałek po tym wydarzeniu był dniem wolnym od pracy. Oczywiście została potraktowana jako żart. Jednak nie bez powodu finał rozgrywek NFL nazywany jest też świętem konsumpcji: obliczono, że przeciętny Amerykanin przy tej okazji wyda na jedzenie ok 100 dolarów!

– Podczas transmisji ma zostać zjedzonych, i to nie jest błąd, 1,3 miliarda skrzydełek kurczaka, do przeróżnych potraw zostanie użytych 70 mln kg awokado, a wartość zakładów sportowych osiągnie wartość 16 mld dolarów – wylicza Jan Pachlowski. – Wg badań ligi NFL, w mieście z którego pochodzą zwycięzcy Super Bowl dziewięć miesięcy później zdecydowanie wzrasta przyrost naturalny – podsumowuje.

 Super Bowl 2023: Everything you need to know about the game/YouTube The Independent


Posłuchaj

7:16
Super Bowl - wielki finał rozgrywek futbolu amerykańskiego (Bed and Breakfest/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 


 ***

Audycja: Bed and breakfast
Prowadzący: Piotr FiranRaf Uzar
Autor korespondencji: Jan Pachlowski
Data emisji: 11.02.2023
Godzina emisji: 6.45

pr

Polecane