Ustawa rozwiąże problem miejsc parkingowych? Deweloperzy mówią o wzroście cen mieszkań
2023-02-08, 18:02 | aktualizacja 2023-02-08, 20:02
Nowo budowane bloki będą musiały mieć więcej miejsc parkingowych – nad takim prawem pracują politycy. A branża budowlana ostrzega, że wprowadzenie tych zmian w prawie niejako automatycznie spowoduje wzrost cen nowych mieszkań.
- W nowych blokach na jedno mieszkanie ma przypadać półtora miejsca parkingowego (w centrum jedno miejsce) – takie zmiany w prawie proponują politycy.
- Deweloperzy ostrzegają, że wprowadzenie tych zmian spowoduje wyraźny wzrost cen nowych mieszkań.
Problem z miejscami parkingowymi
Problem z miejscami parkingowymi to wieczna bolączka mieszkańców miast, szczególnie w centrum. I bez szans na rozwiązanie wobec stale rosnącej liczby samochodów – coraz więcej rodzin ma już dwa auta. Karty parkingowe, szlabany, bramy: sposobów na to, jak zapewnić sobie miejsce parkingowe, jest wiele.
Pojawił się więc pomysł, aby wprowadzić prawo, zgodnie z którym w nowo budowanych blokach na jedno mieszkanie przypadałoby półtora miejsca parkingowego, a w centrach miast – jedno. To jednak nie podoba się ani samorządom, ani deweloperom.
Samorząd wie lepiej
– To gmina powinna regulować, w zależności od miejscowych uwarunkowań, liczbę miejsc parkingowych przypisanych do lokalu. I to gmina może zadecydować, że te miejsca będą dwa na mieszkanie, a może i pół – mówi wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. – Nie powinniśmy zmuszać do takich wyborów na poziomie ustawy, bo nasz kraj jest bardzo zróżnicowany. Na przykład lokalizacja w pobliżu metra nie wymaga tak dużej liczby miejsc parkingowych – dodaje.
Deweloper liczy koszty
Samorządowcy wskazują też, że obowiązkowy garaż wpłynie na cenę mieszkania. Zgadzają się z tym deweloperzy. – Koszt pojedynczego mieszkania będzie dużo większy. Prosta formuła: więcej miejsc postojowych, mniej mieszkań, rozlana zabudowa i dużo wyższe ceny mieszkań – tłumaczy Patryk Kosiarkiewicz z Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
– Alternatywa w postaci wielopiętrowych parkingów też kosztuje. Budowa w dół też jest bardzo droga: to kwestia odwodnienia. Im bardziej w dół idziemy, tym większe są to koszty – precyzuje.
Przeczytaj także
- Eagle Two. Łódzcy studenci pracują nad samochodem solarnym
- Telefon komórkowy w samochodzie: jedno z największych wyzwań i zagrożeń XXI wieku
- Bezpieczeństwo na drogach. Większe uprawnienia kontrolerów
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Witold Lazar
Autor materiału reporterskiego: Jakub Witkowski
Data emisji: 8.02.2023
Godzina emisji: 16.50
pr