Marsjańska misja NASA InSight zakończona. Czego udało się dowiedzieć naukowcom?

Marsjańska misja NASA InSight zakończona. Czego udało się dowiedzieć naukowcom?
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Zakończyła się misja lądownika NASA InSight. Był to pierwszy pojazd wysłany na Marsa, który mierzył aktywność tektoniczną i wpływ meteorytów na ciała niebieskie. Jakie dane udało się zgromadzić naukowcom? Jak obraz Czerwonej Planety maluje się nam dzięki otrzymanym wynikom badań?

Dzięki danym z lądownika InSight świat nauki dowiedział się, w jaki sposób powstały planety skaliste i jak przebiegał proces ich ewolucji. 26 listopada 2018 roku lądownik znalazł się na powierzchni Marsa. Zadaniem urządzenia było przede wszystkim zbadanie geofizyki planety, jej wewnętrznej budowy, występujących na powierzchni Marsa trzęsień oraz każdej innej aktywności geologicznej. Co wynikło o obserwacji?

– Okazuje się, że Mars nie jest zbyt aktywny geologicznie. Nie wytworzyły się tam płyty tektoniczne jak na Ziemi. Jest to o tyle ciekawe, że na jego powierzchni wykryto trzęsienia oraz szum wiatru – zaznaczył w Trójce dr Kamil Deresz, astronom z Centrum Nauki Kopernik.

Ewolucja i budowa Czerwonej Planety

Celem misji lądownika InSight było odkrycie procesu ewolucji Marsa. To jednak niejedyne wyniki badań, jakie dostarczył na Ziemię. Jak zaznaczają eksperci, jego instrumenty zostały zaprojektowane tak, by zbadać to, co kryje się pod powierzchnią. Naukowcy podkreślają również, że misja lądownika dała im najlepszy ogląd na Marsa w historii badań nad kosmosem. InSight zakończył swoją główną misję w 2020 roku. Pozyskiwanie danych możliwe było jeszcze przez dwa lata. Teraz lądownik przechodzi już na zasłużoną emeryturę.

Czytaj także:

Marsjańska misja NASA InSight zakończona. Czego udało się dowiedzieć naukowcom? (Trójka przed południem)

NASA’s InSight Lander Accomplishes Science Goals on Mars as Power Levels Diminish / NASA Jet Propulsion Laboratory

Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski