Sztuczna inteligencja daje korepetycje z matematyki
Wirtualne narzędzie wymyślone przez naukowców z Politechniki Warszawskiej może pomóc w rozgryzieniu trudnych zagadnień matematycznych. Eksperyment pokazał, że jego używanie znacząco poprawiło wyniki uzyskane przez uczniów na egzaminach.
Czy Zeszyt.online zastąpi tradycyjne zeszyty?
Foto: shutterstock/Pixel-Shot
Wadą tradycyjnych, papierowych zeszytów czy zbiorów zadań jest to, że pozwalają uczniowi jedynie na samodzielne rozwiązywanie zadań, których weryfikacja leży po stronie nauczyciela. Naukowcy z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej postanowili zaprząc do tego sztuczną inteligencję, czego efektem jest projekt Zeszyt.online.
Jego korzenie sięgają dziesięciu lat wstecz, a jego prototypowe wersje miały pomagać studentom pierwszego roku kierunków ścisłych, mającym kłopoty z opanowaniem tajników wyższej matematyki. Niestety, problemem nie do przeskoczenia okazał się bardzo zróżnicowany poziom edukacji absolwentów szkół średnich. – Sztuczna inteligencja nie dawała sobie rady, bo niektórzy mieli tak duże zaległości, że ciężko było je wszystkie wyłapać – opowiadał w Trójce szef projektu Artur Jackowski.
Nauka u podstaw
Postanowiono zatem cofnąć się o kilka kroków i przygotować nowy algorytm, tym razem skierowany do uczniów podstawówek. System ma za zadanie analizować tok myślenia ucznia oraz błędy popełniane przez niego w czasie rozwiązywania zadania i na tej podstawie podsuwać wskazówki w postaci zadań pomocniczych, naprowadzające go na właściwe tory rozumowania. – My nie mówimy uczniowi: "zrób tak i tak", nie pchamy go mocno w żadną stronę, tylko pobudzamy go do myślenia – mówił Jackowski.
Projekt Politechniki Warszawskiej, przygotowany z pomocą pracowników Polskiej Akademii Nauk i nauczycieli, jest cały czas rozwijany i udoskonalany. Na razie skupia się wyłącznie na zadaniach z dziedziny matematyki, pomagając doraźnie w rozwiązywaniu konkretnych zadań oraz długoterminowo, przygotowując ucznia do egzaminu, sprawdzianu itp.
Są już wymierne efekty używania Zeszytu.online. Jego twórcy w ubiegłym roku przeprowadzili eksperyment wśród uczniów szkół podstawowych znajdujących się na warszawskim Wawrze. Na egzaminach ósmoklasisty zajmowali oni regularnie 8-9. miejsce w rankingu stołecznych dzielnic. Po udostępnieniu im nowego narzędzia zajęli 5. lokatę, uzyskując wynik średnio o 13 procent lepszy, niż w poprzednim roku.
Czytaj też:
- Samobilansujące się mikrosieci. Praca polskich studentów będzie przyszłością energetyki?
- Ułatwienie czy problem - jak rozwój technologii wpływa na nasze życie?
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Gość: Artur Jackowski (szef projektu Zeszyt.online Politechniki Warszawskiej)
Data emisji: 4.12.2022
Godzina emisji: 11.37
kc