Sztuczna inteligencja daje korepetycje z matematyki
2023-01-04, 13:01 | aktualizacja 2023-01-04, 14:01
Wirtualne narzędzie wymyślone przez naukowców z Politechniki Warszawskiej może pomóc w rozgryzieniu trudnych zagadnień matematycznych. Eksperyment pokazał, że jego używanie znacząco poprawiło wyniki uzyskane przez uczniów na egzaminach.
Wadą tradycyjnych, papierowych zeszytów czy zbiorów zadań jest to, że pozwalają uczniowi jedynie na samodzielne rozwiązywanie zadań, których weryfikacja leży po stronie nauczyciela. Naukowcy z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej postanowili zaprząc do tego sztuczną inteligencję, czego efektem jest projekt Zeszyt.online.
Jego korzenie sięgają dziesięciu lat wstecz, a jego prototypowe wersje miały pomagać studentom pierwszego roku kierunków ścisłych, mającym kłopoty z opanowaniem tajników wyższej matematyki. Niestety, problemem nie do przeskoczenia okazał się bardzo zróżnicowany poziom edukacji absolwentów szkół średnich. – Sztuczna inteligencja nie dawała sobie rady, bo niektórzy mieli tak duże zaległości, że ciężko było je wszystkie wyłapać – opowiadał w Trójce szef projektu Artur Jackowski.
Nauka u podstaw
Postanowiono zatem cofnąć się o kilka kroków i przygotować nowy algorytm, tym razem skierowany do uczniów podstawówek. System ma za zadanie analizować tok myślenia ucznia oraz błędy popełniane przez niego w czasie rozwiązywania zadania i na tej podstawie podsuwać wskazówki w postaci zadań pomocniczych, naprowadzające go na właściwe tory rozumowania. – My nie mówimy uczniowi: "zrób tak i tak", nie pchamy go mocno w żadną stronę, tylko pobudzamy go do myślenia – mówił Jackowski.
Projekt Politechniki Warszawskiej, przygotowany z pomocą pracowników Polskiej Akademii Nauk i nauczycieli, jest cały czas rozwijany i udoskonalany. Na razie skupia się wyłącznie na zadaniach z dziedziny matematyki, pomagając doraźnie w rozwiązywaniu konkretnych zadań oraz długoterminowo, przygotowując ucznia do egzaminu, sprawdzianu itp.
Są już wymierne efekty używania Zeszytu.online. Jego twórcy w ubiegłym roku przeprowadzili eksperyment wśród uczniów szkół podstawowych znajdujących się na warszawskim Wawrze. Na egzaminach ósmoklasisty zajmowali oni regularnie 8-9. miejsce w rankingu stołecznych dzielnic. Po udostępnieniu im nowego narzędzia zajęli 5. lokatę, uzyskując wynik średnio o 13 procent lepszy, niż w poprzednim roku.
Posłuchaj
Czytaj też:
- Samobilansujące się mikrosieci. Praca polskich studentów będzie przyszłością energetyki?
- Ułatwienie czy problem - jak rozwój technologii wpływa na nasze życie?
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Gość: Artur Jackowski (szef projektu Zeszyt.online Politechniki Warszawskiej)
Data emisji: 4.12.2022
Godzina emisji: 11.37
kc