Reklama

reklama

Vivienne Westwood – królowa z agrafką w ustach

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Vivienne Westwood – królowa z agrafką w ustach
Vivienne Westwood na początku lat 80.Foto: PAP/Retna/Michael Putland

Anarchistka mody, kolorowy ptak popkultury – to niektóre z określeń, jakimi opisywana bywała Vivienne Westwood. Sławna brytyjska projektantka zmarła 29 grudnia w wieku 81 lat.

Vivienne Westwood urodziła się w 1941 roku w brytyjskiej wsi Tintwistle w hrabstwie Derbyshire jako Vivienne Isabel Swire. Jeszcze na początku lat 60. była przykładną żoną Dereka Westwooda, pracownika fabryki The Hoover Company. Ta rola szybko jednak jej się znudziła – w 1965 roku para się rozwiodła, a niedługo później Vivienne związała się z Malcolmem McLarenem. Razem z nim w 1971 roku założyła w Londynie butik o nazwie Let It Rock, przemianowany później na Sex. To właśnie w tym miejscu narodził się słynny punkowy zespół Sex Pistols, którego McLaren był pomysłodawcą i menedżerem.

Dekonstrukcja akceptowalnej mody

Sama Westwood miała ogromny wpływ na wprowadzenie punkowego stylu do mainstreamowej mody. Ozdobiła ćwiekami i naszywkami kultową skórzaną kurtkę Marlona Brando z filmu "Dziki". Projektowała też t-shirty z obrazoburczymi nadrukami: hipisowskiemu hasłu "peace & love" przeciwstawiła prowokacyjne "hate & war", a królową Elżbietę II pokazała z ustami przekłutymi agrafką.

– Dekonstruowała to, co było uznane i akceptowalne, po to, by wprowadzić różnorodność i zamieszanie, ale także elementy tego, co nosiła brytyjska ulica – mówiła w Trójce dr Małgorzata Bulaszewska, kulturoznawczyni z Uniwersytetu SWPS.


Posłuchaj

4:43
Dr Małgorzata Bulaszewska o Vivienne Westwood, cz. 1
+
Dodaj do playlisty
+

 

Lateks i etniczne trampki

W swych modowych eksperymentach Vivienne Westwood nie bała się połączyć tweedu z koronką czy "wyciągnąć z ukrycia" gorsetów, które z elementu bielizny stały się jedną z eksponowanych części garderoby. Natomiast w asortymencie oferowanym przez butik Sex były m.in. lateksowe spódniczki. – Dobrze wychowana londyńska ulica po prostu łapała się za głowę – opowiadała dr Bulaszewska.

Na początku lat 80. projektantka zainteresowała się historią Wielkiej Brytanii. W jej kolekcji "Pirate" z 1981 roku pojawiły się geometryczne kroje, bawełniane spódnice w kratkę, ale też zwariowane artystyczne grafiki umieszczone na klasycznych tweedach czy kolorowe trampki z etnicznymi elementami. – Czyli niby wracamy do fascynacji strojem historycznym, ale jest on twórczo przetworzony przez Vivienne – mówiła rozmówczyni Katarzyny Cygler.


Posłuchaj

5:27
Dr Małgorzata Bulaszewska o Vivienne Westwood, cz. 2
+
Dodaj do playlisty
+

 

Czytaj też: 


***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: dr Małgorzata Bulaszewska (kulturoznawczyni z Uniwersytetu SWPS)
Data emisji: 3.01.2023
Godziny emisji: 13.31, 13.39

kc/kor

Polecane