Sztuka a zabytkowa przestrzeń. Dzieła Magdaleny Abakanowicz na Zamku Królewskim

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Sztuka a zabytkowa przestrzeń. Dzieła Magdaleny Abakanowicz na Zamku Królewskim
Wystawę "Abakanowicz. Konfrontacje" można oglądać do 19 lutego 2023 rokuFoto: PAP/Piotr Nowak

Surowe formy sztuki współczesnej umiejscowione w zabytkowym, XVIII-wiecznym wnętrzu to zestawienie niecodzienne. Taki charakter ma wystawa "Abakanowicz. Konfrontacje". Dzieła jednej z najważniejszych polskich artystek XX wieku można oglądać w historycznych murach Biblioteki Królewskiej - jedynego ocalałego od wojennych zniszczeń pomieszczenia na Zamku Królewskim w Warszawie.

Wystawę "Abakanowicz. Konfrontacje" można oglądać na Zamku Królewskim w Warszawie od czwartku, 1.12, do 19 lutego przyszłego roku. Myślą przewodnią ekspozycji jest stwierdzenie artystki, według której "sztuka nie jest dekoracją, lecz wyzwaniem, konfrontacją, ostrzeżeniem". Prezentacja prac w zabytkowym wnętrzu jest właśnie formą konfrontacji sztuki współczesnej z historycznym otoczeniem.

Zwykle prace artystki są prezentowane na otwartej przestrzeni. Organizatorzy zdecydowali się jednak na wystawienie dzieł Magdaleny Abakanowicz w zamkniętym pomieszczeniu. - Było to swojego rodzaju przedsięwzięcie karkołomne. Zastanawialiśmy się nad użyciem scenografii, ale konsekwentnie z niej zrezygnowaliśmy - mówi dr Mariusz Klarecki, kurator wystawy "Abakanowicz. Konfrontacje".

Najczęściej czytane:

- Tak naprawdę na tej wystawie malujemy światłem. Podkreśla ono te obiekty i eksponuje je - zaznacza gość "Trójki do trzeciej". Dr Mariusz Klarecki dodaje, że wystawie towarzyszy motyw przewodni, który jednocześnie pełni funkcję drugiej konfrontacji. - Organizowaliśmy tę wystawę w czasie wojennym. Na wystawę wybraliśmy takie rzeźby Magdaleny Abakanowicz, które nawiązywały do jej przeżyć wojennych. Ona bardzo trudno przeżyła tę wojnę. Miała zaledwie dziewięć lat, gdy wybuchła II wojna światowa, i była świadkiem wielu brutalnych scen. Nie mogło to pozostać bez wpływu na jej twórczość - wyjaśnia kurator wystawy.

Odczuć sztukę

W ramach wystawy na Zamku Królewskim w Warszawie prezentowane są postacie ludzkie wyrzeźbione przez Magdalenę Abakanowicz. Są one dojrzałą formą twórczości artystki. Prezentowane rzeźby mają zaprosić widza do tego, by nie tylko podziwiał sztukę wizualnie, ale też ją odczuł. - Abakanowicz mówiła, że "jej sztukę trzeba przede wszystkim odczuwać". Chodzi o to, by kontemplować pewnego rodzaju treści, które możemy odczytać, oglądając te rzeźby. Czyli zastanowić się nad ludzkim losem, nad przemijaniem, odczuciami i korelacją pewnego z rodzaju rzeźbami - opowiada dr Mariusz Klarecki.

Źródło: Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum/YouTube

Układ kompozycyjny zaproponowany przez organizatorów wystawy pełni funkcję opowieści wojennej. Prawo do jej ostatecznego zamknięcia pozostawia się widzowi. - Chcemy, żeby to odbiorca kształtował przestrzeń tej wystawy, scenografię, i żeby pole wyobraźni odbiorcy było całym kontekstem tej wystawy - zaznacza gość Programu 3 Polskiego Radia.


Posłuchaj

6:26
Sztuka a zabytkowa przestrzeń. Dzieła Magdaleny Abakanowicz w Zamku Królewskim (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycjiTrójka do trzeciej

Prowadzi: Michał Żołądkowski

Gość: dr Mariusz Klarecki (kurator wystawy "Abakanowicz. Konfrontacje")

Data emisji: 1.12.2022

Godziny emisji: 12.21

qch/kor

Polecane