Czy śpiewać każdy może? Co to jest amuzja?
2022-11-24, 10:11 | aktualizacja 2022-11-24, 11:11
Podobno śpiewać każdy może, jeden trochę lepiej, drugi trochę gorzej. Są też jednak tacy, którzy śpiewać w ogóle nie potrafią i nigdy się tego nie nauczą. Osoby, które nie potrafią wychwycić melodii ani powtórzyć prostych dźwięków, mogą cierpieć na amuzję. To brak zdolności rozpoznawania dźwięków. W audycji mówiliśmy o tym, na czym polega amuzja, jak się objawia i czy można ją "wyleczyć". Rozmawialiśmy również o gustach muzycznych Polaków.
Nie czuje się rytmu i melodii
Dla niektórych osób muzyka brzmi jak hałas. W jaki sposób objawia się amuzja? Czy zawsze wygląda tak samo? – Możemy sobie wyobrazić duży szum i słabo rozróżnialne dźwięki bardzo kiepskiej jakości. Możemy nie czuć rytmu, melodii, nie rozpoznawać instrumentu po barwie jego brzmienia, nie odróżniać akcentu francuskiego od rosyjskiego – mówił prof. Włodzisław Duch z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Najpierw słyszymy rytm bicia serca matki
Percepcja rytmu i dźwięków najprawdopodobniej zaczyna się jeszcze w życiu płodowym. – Jedną z pierwszych rzeczy, które słyszymy, jest rytm bicia serca matki. Badania po narodzeniu dziecka wykazują, czy jest ono zainteresowane jakimiś rytmicznymi dźwiękami, śpiewaniem kołysanek – powiedział Jakub Matyja, specjalista w zakresie psychologii i kognitywistyki muzyki z Uniwersytetu SWPS.
Czytaj też:
- Anna Radziejewska: traktuję mój głos jako instrument grający różną muzykę
- Światowy Dzień Opery. Chen Reiss: śpiewałam od zawsze
Amuzji nie da się wyleczyć
Dla 4 procent naszego społeczeństwa nierozpoznawalne są wysokość tonu, skale muzyczne, rytm, metrum. To zaburzenie jest szczególnie uciążliwe dla ludzi posługujących się językami tonalnymi, w których melodia stanowi istotny element mowy. Obecnie nie ma efektywnych metod leczenia amuzji.
Posłuchaj
Jak żyjemy i czego słuchamy?
Socjologowie z Polskiej Akademii Nauk przyjrzeli się gustom muzycznym Polaków. Zaobserwowali pewną tendencję, według której styl życia Polaków odzwierciedla ich muzyczne zamiłowania. W grę wchodzi również hierarchia społeczna, mająca muzyczne przełożenie. Mówiła o tym dr Kinga Zawadzka, zajmująca się na co dzień badaniem struktur społecznych.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Karol Gnat
Autor materiału: Józef Niewiarowski
Gość: Kinga Zawadzka (Instytut Filozofii i Socjologii PAN)
Data emisji: 24.11.2022
Godzina emisji: 6.50, 7.10
mo/kor