Folk, klasyka i jazz – bogaty program dwóch warszawskich festiwali
2022-11-17, 15:11 | aktualizacja 2022-11-17, 16:11
Muzyka o etnicznych korzeniach będzie królować podczas rozpoczynających się lada dzień dwóch warszawskich festiwali. Do wzięcia udziału w tych imprezach zachęcali w Trójce prof. Rafał Wiśniewski z Narodowego Centrum Kultury oraz znany muzyk i promotor kultury Milo Kurtis.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany jest od 2018 r. przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tegoroczna, czwarta edycja odbędzie się w dniach 18-26 listopada. Artystów będzie można podziwiać na żywo w salach koncertowych Warszawy, a także dzięki transmisjom na antenie radiowej Dwójki i w internecie.
W ramach festiwalu, odbywającego się pod hasłem "Od Austro-Węgier do współczesności", wystąpi około 600 wykonawców, wśród których znajdą się m.in. Filharmonicy Wiedeńscy. Swe umiejętności zaprezentują także muzycy z Czech, Rumunii, Ukrainy, Węgier czy ze Słowacji. W programie nie zabraknie oczywiście także koncertów polskich artystów.
– Fundamentalną cechą tego festiwalu jest różnorodność gatunkowa. To oczywiście przede wszystkim muzyka klasyczna, ale jest też elektronika, jazz, folk. Zachęcamy słuchaczy do tego, żeby bawili się tą muzyką, żeby wybierali koncerty, które przekraczają to, co dobrze znane i poznane – mówił w Trójce prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.
Posłuchaj
Powrót do korzeni
Szóstą edycję będzie miał w tym roku Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej. Jego wszystkie wydarzenia odbędą się między 21 a 23 listopada w warszawskim klubie Stodoła. Jak piszą organizatorzy, "festiwal jest formą artystycznego dyskursu różnych kultur, które przez wieki rozwijały się na terenach Rzeczypospolitej. Prezentuje szerokie spektrum muzycznych tradycji mniejszości narodowych i etnicznych dawnej i współczesnej Polski".
Dyrektorem festiwalu jest Milo Kurtis, muzyk znany m.in. z takich zespołów, jak Osjan, Maanam czy Voo Voo. Artysta urodził się wprawdzie w Polsce, ale jego rodzice byli Grekami, ma więc podstawy, by porównywać twórczość muzyczną z obu krajów. – Polska muzyka tradycyjna jest znacznie bogatsza od greckiej – stwierdził stanowczo gość "Trójki do trzeciej", podając przykłady kultur, jakie współistniały w ramach Rzeczypospolitej: od tatarskiej i ormiańskiej, przez łemkowską i żydowską, aż po kaszubską i kurpiowską.
Kurtis zauważył jednak, że Polacy po przeprowadzce do dużych miast często wstydzą się swoich korzeni i nie mówią o nich głośno. – W Atenach, gdy ktoś mówi, że pochodzi ze wsi takiej i takiej, na wyspie takiej i takiej, mówią mu: świetnie, gratuluję! Jaką muzykę tam gracie? Jakie tańce tańczycie? – mówił rozmówca Katarzyny Cygler.
W tym roku na Festiwalu Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej wystąpią m.in. ukraiński zespół Kozak System, grający mieszankę ska, reggae, punku i folk-rocka, polsko-ukraińska grupa Dagadana, łącząca jazz z elektroniką, oraz romski wirtuoz skrzypiec Roby Lakatos. W ostatnim dniu, na koncercie nawiązującym do muzyki żydowskiej, na scenie zaprezentują się wspólnie Kayah oraz kierowany przez dyrektora festiwalu Milo Ensemble.
Posłuchaj
Czytaj też:
- "Był to udany rok". Podsumowanie działań Narodowego Centrum Kultury w 2021 r.
- Wojciech Fangor – hołd na stulecie urodzin
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Goście: prof. Rafał Wiśniewski (dyrektor Narodowego Centrum Kultury), Milo Kurtis (dyrektor Festiwalu Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej)
Godziny emisji: 12.23, 12.41
kc/kor