EnergaCAMERIMAGE 2022. Jak się robi nowoczesne filmy?
Trwa Festiwal EnergaCAMERIMAGE 2022. To dobra okazja, by zapytać twórców o techniczne kulisy powstawania współczesnych filmów. W audycji opowiedzieliśmy o zmianach, jakie na przestrzeni lat zaszły w technikach produkcji obrazu – m.in. o aspektach wpływających na jego jakość, dynamikę, jak i realizm.
Energa Camerimage - festiwalowy market
Foto: mat. prasowe
Technologia i odpowiednio zaprojektowana przestrzeń
Przez dekady publiczności można było pokazać tylko to, co się dzieje na planie filmowym. Technologia zmieniła bardzo dużo, współczesna postprodukcja bez zaawansowanych komputerów i programów nie mogłaby się obyć.
Dobrych efektów specjalnych nie byłoby jednak bez odpowiednio dobranego planu. – Projektowanie przestrzeni, w której się kręci, musi spełniać dwa kryteria: powinna być ona jak najbardziej prawdziwa, ale również tak dostosowana, aby po zakończeniu zdjęć można było dodać do niej coś nieplanowanego. Inaczej planuje się ujęcia, a także operuje tłem i światłem. Wszystko, co możemy osiągnąć na planie, potem możemy uzyskać komputerowo – mówił projektant przestrzeni Nelson Coates.
Czytaj też:
EnergaCAMERIMAGE 2022 – nowinki technologiczne na festiwalowych targach
Sam Mendes w Trójce: nie wyreżyseruję już żadnego filmu o Bondzie!
"Tańcząca ściana" i obraz wygenerowany komputerowo
Opowiedział również o "tańczącej ścianie". – Podczas kręcenia pewne przestrzenie zamykamy green screenem, to ściana mająca czasami wysokość otaczających ją budynków, ma odciąć wszystko, czego nie chcemy zarejestrować, w jej miejscu będziemy tworzyć swój świat. Tam nakładamy obraz wygenerowany komputerowo – stwierdził.
Postprodukcja powinna zarządzać światłem
Aby skupić się tylko na grze aktorskiej, o postprodukcji należy myśleć przed rozpoczęciem zdjęć. – Pytam o potrzebny rodzaj światła, ono jest kluczowe w przypadku dodawania elementów komputerowych, bez dobrego oświetlenia nawet najlepsze efekty będą wyglądały nienaturalnie. Zatem to postprodukcja powinna zarządzać światłem – powiedziała operatorka Ari Wegner.
Zobacz też: Radiowa Trójka na 30. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym EnergaCAMERIMAGE 2022
Elementy zaplanowane do dodania w postprodukcji pojawiają się na ekranie już wcześniej, operator i reżyser widzą je podczas kręcenia scen na planie. – Jestem wielką fanką miniatur, na ekranie widać wstępne zarysy efektów, oczywiście nie ma jeszcze tej finalnej dokładności, ale to pomaga – dodała Ari Wegner.
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Autor materiału: Paweł Turski
Data emisji: 16.11.2022
Godzina emisji: 11.38
mo/kor