Edukacja STEAM. Jak powinna wyglądać współczesna szkoła?

Klasyczne uczenie się na pamięć dat i regułek czy bierne słuchanie wykładów są dla współczesnego ucznia coraz mniej atrakcyjne. Lepiej sprawdzają się metody wykorzystujące zarówno kreatywność, jak i nowe technologie. Takim rozwiązaniem, które wychodzi naprzeciw nauczycielom, ale przede wszystkim uczniom jest edukacja STEAM.

Edukacja STEAM. Jak powinna wyglądać współczesna szkoła?

W audycji rozmawialiśmy o tym, jak powinna wyglądać współczesna szkoła

Foto: shutterstock.com/Jacob Lund

Praktyka zapewnia lepszy rozwój młodych ludzi

STEAM to metoda opierająca się na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych do edukacji przedmiotów ścisłych oraz sztuki i architektury. Program został wprowadzony w ponad czterdziestu szkołach w Małopolsce. Joanna Gąska z radiowym mikrofonem postanowiła sprawdzić, jak wyglądają nowoczesne lekcje łączące teorię i praktykę. – Pracownię robotyki i programowania udało się nam wyposażyć w laptopy i różnego rodzaju klocki. Jesteśmy w stanie jeszcze lepiej rozwijać te dzieciaki – mówił Robert Wadycki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Skrzyszowie.

Dodał, że bardzo ważne są ćwiczenia praktyczne. – Oprócz sprzętu, który jest niezbędny, wielu nauczycielom udało się zwiększyć swoje kompetencje – powiedział. 

Wykorzystanie wiedzy w życiu codziennym

Nauczycielka matematyki Monika Gdowska opowiedziała o praktycznych ćwiczeniach wykonywanych przez uczniów. – Fotografowali siebie, a potem w edytorze graficznym dzielili twarze na dwie części, odbijali je symetrycznie względem osi i składali dwie nowe twarze. Porównywali z oryginałem, aby sprawdzić, kto ma najbardziej symetryczną twarz. Chodziło o to, aby zrozumieć wykorzystanie symetrii w codziennym życiu – mówiła. 

Czytaj też:

Poznawanie świata to nowe wyzwanie dla szkoły

Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie", podkreślił, że obecnie szkoła powinna służyć poznawaniu świata. – W programie HUMINE chodzi o zmiany w metodyce nauczania, kiedyś poznawaliśmy w szkole wiedzę, a dziś musimy poznawać świat, a to zupełnie inne wyzwanie. Trzeba umieć docierać do danych, oceniać krytycznie informacje tak rozproszone w internecie – zaznaczył. 

Edukacja STEAM. Jak powinna wyglądać współczesna szkoła? (Trójka przed południem)
4:17
+
Dodaj do playlisty
+

 

"W to nam graj"  wyjątkowy film o kolejowej historii Miłkowic

Jednym z przykładów łączącym teorię i praktykę w nauce historii jest projekt z Dolnego Śląska. Kolejarze kręcą film o historycznej stacji PKP. Dzieli ich ponad pół wieku, ale znaleźli wspólną pasję. A jest nią... kolejowa historia Miłkowic, kiedyś największej stacji towarowej PKP w Polsce. Emerytowani kolejarze i uczniowie szkoły podstawowej kończą pracę nad filmem, który pokazuje, jak wyglądała ich mała ojczyzna na przełomie lat 70. i 80. 


"W to nam graj" – wyjątkowy film o kolejowej historii Miłkowic (Trójka przed południem)
2:53
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Autorzy materiałów: Joanna Gąska i Andrzej Andrzejewski
Data emisji: 26.10.2022
Godzina emisji: 11.34, 11.48

mo/kor

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.