Reklama

reklama

Edukacja STEAM. Jak powinna wyglądać współczesna szkoła?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Edukacja STEAM. Jak powinna wyglądać współczesna szkoła?
W audycji rozmawialiśmy o tym, jak powinna wyglądać współczesna szkołaFoto: shutterstock.com/Jacob Lund

Klasyczne uczenie się na pamięć dat i regułek czy bierne słuchanie wykładów są dla współczesnego ucznia coraz mniej atrakcyjne. Lepiej sprawdzają się metody wykorzystujące zarówno kreatywność, jak i nowe technologie. Takim rozwiązaniem, które wychodzi naprzeciw nauczycielom, ale przede wszystkim uczniom jest edukacja STEAM.

Praktyka zapewnia lepszy rozwój młodych ludzi

STEAM to metoda opierająca się na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych do edukacji przedmiotów ścisłych oraz sztuki i architektury. Program został wprowadzony w ponad czterdziestu szkołach w Małopolsce. Joanna Gąska z radiowym mikrofonem postanowiła sprawdzić, jak wyglądają nowoczesne lekcje łączące teorię i praktykę. – Pracownię robotyki i programowania udało się nam wyposażyć w laptopy i różnego rodzaju klocki. Jesteśmy w stanie jeszcze lepiej rozwijać te dzieciaki – mówił Robert Wadycki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Skrzyszowie.

Dodał, że bardzo ważne są ćwiczenia praktyczne. – Oprócz sprzętu, który jest niezbędny, wielu nauczycielom udało się zwiększyć swoje kompetencje – powiedział. 

Wykorzystanie wiedzy w życiu codziennym

Nauczycielka matematyki Monika Gdowska opowiedziała o praktycznych ćwiczeniach wykonywanych przez uczniów. – Fotografowali siebie, a potem w edytorze graficznym dzielili twarze na dwie części, odbijali je symetrycznie względem osi i składali dwie nowe twarze. Porównywali z oryginałem, aby sprawdzić, kto ma najbardziej symetryczną twarz. Chodziło o to, aby zrozumieć wykorzystanie symetrii w codziennym życiu – mówiła. 

Czytaj też:

Poznawanie świata to nowe wyzwanie dla szkoły

Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie", podkreślił, że obecnie szkoła powinna służyć poznawaniu świata. – W programie HUMINE chodzi o zmiany w metodyce nauczania, kiedyś poznawaliśmy w szkole wiedzę, a dziś musimy poznawać świat, a to zupełnie inne wyzwanie. Trzeba umieć docierać do danych, oceniać krytycznie informacje tak rozproszone w internecie – zaznaczył. 

Posłuchaj

4:17
Edukacja STEAM. Jak powinna wyglądać współczesna szkoła? (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

"W to nam graj"  wyjątkowy film o kolejowej historii Miłkowic

Jednym z przykładów łączącym teorię i praktykę w nauce historii jest projekt z Dolnego Śląska. Kolejarze kręcą film o historycznej stacji PKP. Dzieli ich ponad pół wieku, ale znaleźli wspólną pasję. A jest nią... kolejowa historia Miłkowic, kiedyś największej stacji towarowej PKP w Polsce. Emerytowani kolejarze i uczniowie szkoły podstawowej kończą pracę nad filmem, który pokazuje, jak wyglądała ich mała ojczyzna na przełomie lat 70. i 80. 


Posłuchaj

2:53
"W to nam graj" – wyjątkowy film o kolejowej historii Miłkowic (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Autorzy materiałów: Joanna Gąska i Andrzej Andrzejewski
Data emisji: 26.10.2022
Godzina emisji: 11.34, 11.48

mo/kor

Polecane