Edukacja STEAM. Jak powinna wyglądać współczesna szkoła?
Klasyczne uczenie się na pamięć dat i regułek czy bierne słuchanie wykładów są dla współczesnego ucznia coraz mniej atrakcyjne. Lepiej sprawdzają się metody wykorzystujące zarówno kreatywność, jak i nowe technologie. Takim rozwiązaniem, które wychodzi naprzeciw nauczycielom, ale przede wszystkim uczniom jest edukacja STEAM.
W audycji rozmawialiśmy o tym, jak powinna wyglądać współczesna szkoła
Foto: shutterstock.com/Jacob Lund
Praktyka zapewnia lepszy rozwój młodych ludzi
STEAM to metoda opierająca się na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych do edukacji przedmiotów ścisłych oraz sztuki i architektury. Program został wprowadzony w ponad czterdziestu szkołach w Małopolsce. Joanna Gąska z radiowym mikrofonem postanowiła sprawdzić, jak wyglądają nowoczesne lekcje łączące teorię i praktykę. – Pracownię robotyki i programowania udało się nam wyposażyć w laptopy i różnego rodzaju klocki. Jesteśmy w stanie jeszcze lepiej rozwijać te dzieciaki – mówił Robert Wadycki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Skrzyszowie.
Dodał, że bardzo ważne są ćwiczenia praktyczne. – Oprócz sprzętu, który jest niezbędny, wielu nauczycielom udało się zwiększyć swoje kompetencje – powiedział.
Wykorzystanie wiedzy w życiu codziennym
Nauczycielka matematyki Monika Gdowska opowiedziała o praktycznych ćwiczeniach wykonywanych przez uczniów. – Fotografowali siebie, a potem w edytorze graficznym dzielili twarze na dwie części, odbijali je symetrycznie względem osi i składali dwie nowe twarze. Porównywali z oryginałem, aby sprawdzić, kto ma najbardziej symetryczną twarz. Chodziło o to, aby zrozumieć wykorzystanie symetrii w codziennym życiu – mówiła.
Czytaj też:
- Skuteczne przyswajanie wiedzy. Jak się uczyć, aby się nauczyć?
- Praca i nauka w szkole metodą projektu. Jak to działa?
Poznawanie świata to nowe wyzwanie dla szkoły
Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie", podkreślił, że obecnie szkoła powinna służyć poznawaniu świata. – W programie HUMINE chodzi o zmiany w metodyce nauczania, kiedyś poznawaliśmy w szkole wiedzę, a dziś musimy poznawać świat, a to zupełnie inne wyzwanie. Trzeba umieć docierać do danych, oceniać krytycznie informacje tak rozproszone w internecie – zaznaczył.
"W to nam graj" – wyjątkowy film o kolejowej historii Miłkowic
Jednym z przykładów łączącym teorię i praktykę w nauce historii jest projekt z Dolnego Śląska. Kolejarze kręcą film o historycznej stacji PKP. Dzieli ich ponad pół wieku, ale znaleźli wspólną pasję. A jest nią... kolejowa historia Miłkowic, kiedyś największej stacji towarowej PKP w Polsce. Emerytowani kolejarze i uczniowie szkoły podstawowej kończą pracę nad filmem, który pokazuje, jak wyglądała ich mała ojczyzna na przełomie lat 70. i 80.
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Autorzy materiałów: Joanna Gąska i Andrzej Andrzejewski
Data emisji: 26.10.2022
Godzina emisji: 11.34, 11.48
mo/kor