Czy emotikony zawsze ułatwiają komunikację?
2022-10-19, 14:10 | aktualizacja 2022-10-20, 19:10
Emotikony są z nami od 40 lat. Nie zawsze jesteśmy pewni, czy właściwie ich używamy. W "Trójce do trzeciej" rozmawialiśmy o historii emotikonów, ich znaczeniu oraz przedstawiliśmy zestawienie tych najbardziej popularnych.
Emotikony pomagają w komunikacji
Internet zmienił nasze postrzeganie świata, dziś wszystko powinno być proste i czytelne, aby odbiorca treści wiedział, co autor miał na myśli. – Nie posługujemy się językiem, którego nauczyliśmy się w szkole. Również coraz rzadziej używamy pełnych zdań, ponieważ coraz częściej skanujemy teksty, a nie je czytamy, emotikony z pewnością w tym pomagają – mówiła w Trójce Adrianna Borucka, ekspert komunikacji wewnętrznej w jednej z firm.
Emotikony powstały po to, aby wzbogacić komunikację tekstową. – Chodzi o pokazanie emocji, częściowe zastąpienie komunikacji niewerbalnej właśnie za pomocą emotikonów – wyjaśnił dr Jan Zając, psycholog specjalizujący się w marketingu internetowym.
Czytaj też:
Z czasem pojawił się dodatkowy przekaz
Emotikony są dziś czymś więcej niż tylko nośnikiem emocji. – Z czasem ich wykorzystywanie daje dodatkowy przekaz, który mówi, że znamy najnowsze mody, sposoby ich wykorzystywania – dodał psycholog.
Kropka wróci na swoje miejsce?
Używanie emotikonów to nieustannie zmieniająca się moda. Młodzi ludzie uśmiechniętą buźkę kojarzą z sarkazmem, a kropka na końcu zdania jest przejawem agresji i nienawiści. Niektóre emotikony odeszły już do lamusa. Być może kropka wróci na swoje miejsce i w komunikacji internetowej będzie oznaczać koniec.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Autor materiału: Józef Niewiarowski
Data emisji: 19.10.2022
Godzina emisji: 12.23
mo/kor