Inwestycje na kolei. Nowe linie, modernizacje i koleje dużych prędkości
2022-10-06, 07:10 | aktualizacja 2022-10-06, 20:10
– Trzeba zainwestować w nowe tory i linie kolejowe, jak na razie skupiamy się na modernizacji tych już istniejących. Budowa nowych linii, w tym kolei dużych prędkości, może zbliżyć Polskę do sytuacji znanej z Japonii – mówił w Trójce Adrian Izydorek, redaktor portalu kolejowego.
68 procent pociągów zgodnie z rozkładem
PKP Intercity, największy przewoźnik dalekobieżny w Polsce, osiągnęło współczynnik punktualności na poziomie 68 procent. – Średnie opóźnienie pociągu wyniosło 24 minuty – mówił w Trójce Tomasz Frankowski z Urzędu Transportu Kolejowego.
PKP uważa jednak, że składy docierałyby punktualnie, gdyby nie wpływ niezależnych czynników. – Spóźnienia na kolei nie wynikają z jednego powodu, zdarzają się różne wypadki losowe i awarie, związane z warunkami meteorologicznymi. Ale są też sytuacje, na które przewoźnicy mają bezpośrednio wpływ, np. można lepiej utrzymywać tabor lub układać rozkład jazdy – powiedział Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portal o tematyce kolejowej.
Potrzebne inwestycje w nowe linie kolejowe
Co należy zrobić, aby opóźnień na kolei było mniej? – Trzeba zainwestować w nowe tory i linie kolejowe, jak na razie skupiamy się na modernizacji tych już istniejących. Budowa nowych linii, w tym kolei dużych prędkości może zbliżyć Polskę do sytuacji znanej z Japonii. Tam koleje podmiejskie i regionalne jeżdżą po innych szynach, nie ma efektu domina, opóźnienie pociągów podmiejskich nie powoduje kłopotów na trasie tych szybkich - podsumował Adrian Izydorek, redaktor portalu kolejowego.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Karol Gnat
Autor materiału: Józef Niewiarowski
Data emisji: 6.10.2022
Godzina emisji: 7.17
mo/kor