Eagle Two. Łódzcy studenci pracują nad samochodem solarnym
Czy za kilka lat na rodzinne wycieczki będziemy wybierali się samochodem napędzanym energią Słońca? Taka możliwość pojawiła się dzięki Solar Team, czyli zespołowi studentów Politechniki Łódzkiej. – Naszym celem jest uświadomienie, że skoro jesteśmy w stanie zbudować taki samochód w garażu, przy dużo większym nakładzie da się to zrobić też w przypadku przeciętnego użytkownika – mówił o Eagle Two, bo tak nazywa się pojazd, koordynator zespołu Bartosz Rus.
zdjęcie ilustracyjne
Foto: shutterstock.com
- Zespół Solar Team, który tworzą studenci z Politechniki Łódzkiej, pracuje nad Eagle Two, czyli samochodem zasilanym energią słoneczną.
- Na razie pojazdem Eagle Two udało się pokonać 965 kilometrów ze średnią prędkością 45 km/h. Samochód, na którego pokładzie znajduje się jedynie kierowca, jest w stanie osiągnąć nawet 120 km/h.
- Samochód jest wyposażony w jedną dużą baterię, która jest w stanie przechować energię o wartości 60 KwH.
Eagle Two. Samochód na baterię słoneczną dziełem łódzkich studentów
Pierwszy w Polsce bolid na słońce – Eagle One – podbił RPA i Australię, zdobywając laury na światowych zawodach. Teraz powstaje jego następca – Eagle Two. Jego twórcami są studenci z Politechniki Łódzkiej, tworzący razem Solar Team.
Jak mówi koordynator zespołu Bartosz Rus, ambicją projektantów jest stworzenie samochodu napędzanego energią słoneczną, który będzie używany na polskich drogach. – Naszym końcowym celem jest uświadomienie, że skoro jesteśmy w stanie zbudować taki samochód w garażu, przy dużo większym nakładzie da się to zrobić też w przypadku przeciętnego użytkownika – powiedział w rozmowie z Witoldem Lazarem.
Aerodynamika i maksymalne wykorzystanie paneli słonecznych
Póki co pojazdem Eagle Two udało się pokonać 965 kilometrów ze średnią prędkością ok. 45 km/h. Samochód, na którego pokładzie znajduje się jedynie kierowca, jest w stanie osiągnąć nawet 120 km/h. Ci, którzy zastanawiają się, jak solarny Eagle Two działa w pochmurne dni lub w nocy, nie mają się czego obawiać – samochód jest wyposażony w baterię zdolną zmagazynować 60 kWh energii.
Pierwszy pojazd autorstwa zespołu Solar Team – Eagle One – wyglądem przypomina kroplę wody. Eagle Two wygląda jeszcze bardziej futurystycznie. – Głównym powodem takiego kształtu Eagle One jest aerodynamika. Przy Eagle Two stwierdziliśmy, że musimy go zoptymalizować, zarówno pod względem aerodynamiki, jak i powierzchni paneli słonecznych. Obecnie na Eagle Two znajduje się 5 m² paneli słonecznych. Do maksimum wykorzystano powierzchnię dachu i klapy bagażnika – wyjaśnił Bartosz Rus.
Czytaj także:
- Ekologiczna motoryzacja - jak to działa?;
- Samochód zasilany energią słoneczną – jazda całkowicie za darmo?;
- Ford rozpoczyna testy zrobotyzowanych ładowarek;
W samochodzie mieści się aż pięć osób. – Eagle Two to pierwszy na świecie samochód solarny konstrukcji studenckiej, który jest pięcioosobowy. Jest też sporo miejsca w bagażniku – zaznaczył gość Trójki.
Przed zespołem Solar Team kolejne zawody, które rozpoczną się 14 września. Ponadto w dniach 17 i 18 września studentów Politechniki Łódzkiej czeka 24-godzinny wyścig na torze Circuit Zolder w Belgii.
Prezentacja najnowszego bolidu Lodz Solar Team EAGLE TWO/Politechnika Łódzka Lodz University of Technology
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Gość: Bartosz Rus (student Politechniki Łódzkiej, koordynator zespołu Solar Team)
Data emisji: 01.08.2022
Godzina emisji: 11.38
kr