Moda i sztuka: ubrać się w znany obraz

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Moda i sztuka: ubrać się w znany obraz
Jednym z artystów najbardziej inspirujących projektantów mody jest Piet MondrianFoto: shutterstock.com

Dzieła wybitnych artystów, jak choćby Vincenta van Gogha, Claude'a Moneta, Édouarda Maneta, Wassilego Kandinskiego czy Pieta Mondriana, stanowią źródło inspiracji m.in. dla branży modowej. Sięganie przez nią po rozpoznawane na całym świecie motywy z obrazów jest tak powszechne, że śmiało można mówić już o fenomenie.

  • Nie tylko w muzealnych sklepach z pamiątkami można kupić części garderoby: kapelusze, czapeczki, koszulki, spodenki, skarpetki, a nawet kostiumy kąpielowe czy bieliznę, z nadrukami wykorzystującymi reprodukcje bądź fragmenty lub motywy znanych dzieł sztuki.
  • Jednym z artystów najbardziej inspirujących projektantów mody jest Piet Mondrian. Głośna była kolekcja sukienek koktajlowych Yves'a Saint Laurenta z 1965 roku zatytułowana "La robe Mondrian".

Cząstka wielkiej sztuki na sobie

– Myślę, że ten fenomen wynika z tego, że chcemy zachować cząstkę tej cudowności, którą spotykamy w muzeum. Nie możemy mieć oryginałów w domu, więc chcemy je namacalnie czuć, nakładając je na siebie. Być może to czyni nas bliższymi sztuki... – zastanawia się Aleksandra Sobocińska, rzecznik Muzeum Narodowego w Poznaniu. – Mamy nadzieję, że oferując w sklepie naszego muzeum gadżety czy elementy stroju, prowokujemy do poznania dzieła, które się w pewien sposób zakłada – dodaje.

Prowokacja, rebus, gra

– Oczywiście, sprzedając koszulki, skarpetki czy plecaki, informujemy, jaki fragment obrazu jest umieszczony, jednak te elementy stroju, które proponujemy, są dość przewrotnie podane w formie pewnego rebusa. To nie jest reprodukcja 1:1 obrazu, który można zobaczyć w galerii, ale pewne jego fragmenty ułożone w designerski sposób – opowiada rozmówczyni Katarzyny Cygler. – Po pierwsze po to, aby nadać mu bardziej artystyczną i designerską formę. Po drugie po to, aby spowodować wgłębienie się w rebus i sprowokować pewną grę z odbiorcą tego wtórnego jednak dzieła, jakim jest element stroju – tłumaczy.

Przeczytaj także:


Muzeum może być modne?

– Jestem przekonana, że młody człowiek, który decyduje się na zakup elementu stroju (skarpetek, koszulki czy plecaka), w pewien sposób manifestuje swój sposób bycia. Że bywanie w muzeum może być modne, trendy, może też skutkować niekonwencjonalną, a może właśnie konwencjonalną, ale pogłębioną, formą spędzania wolnego czasu – wskazuje Trójkowy gość.


Posłuchaj

7:38
Wielkie malarstwo inspiracją dla mody? (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Aleksandra Sobocińska (rzecznik Muzeum Narodowego w Poznaniu)
Data emisji: 18.07.2022
Godzina emisji: 12.31

pr

Polecane