"Nic nie zastąpi żywej postaci przy mikrofonie". Andrzej Mastalerz z Wielką Nagrodą Festiwalu "Dwa Teatry"
2022-06-11, 22:06 | aktualizacja 2024-07-29, 08:07
– Technologia się zmienia, natomiast nic nie zastąpi żywej postaci, która stoi przy mikrofonie i robi wszystko, żeby dla słuchacza na chwilę świat zatrzymał się w miejscu – mówił w audycji "Trójka przed południem" Andrzej Mastalerz, którego aktor głosu możemy słuchać w niezliczonych słuchowiskach Teatru Polskiego Radia. Artysta podczas rozpoczynającego się już w 10 czerwca 21. Festiwalu "Dwa Teatry" 2022 zostanie uhonorowany Wielką Nagrodą Festiwalu za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej.
Andrzej Mastalerz z Wielką Nagrodą Festiwalu "Dwa Teatry" 2022
W dniach 10-13 czerwca – po raz drugi w Zamościu – odbędzie się Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry". Nie będzie mogło na nim zabraknąć Andrzeja Mastalerza, aktora od lat związanego z Teatrem Polskiego Radia. W tym roku artysta odbierze Wielką Nagrodę Festiwalu za wybitne kreacje aktorskie. Ponadto w Zamościu będzie można go usłyszeć czytającego wiersze Adama Mickiewicza i Cypriana Kamila Norwida oraz poezję ukraińską.
Teatr Polskiego Radia – jak to się robi?
Andrzej Mastalerz zapytany przez Katarzynę Cygler o specyfikę tworzenia radiowej sztuki teatralnej odpowiedział: – Trzeba wybrać dobry tekst, czasami adaptując go na potrzeby radia, następnie wybrać dobrą obsadę, a później przekonać ją, że to, co zrobimy, ma szanse powodzenia. Wchodzimy do studia i nagrywamy. Oczywiście przed wejściem do studia mamy jedną rytualną próbę, czasem jednak, jeżeli materiał jest trudny, potrzeba ich więcej. Dopiero od niedawna mamy zwyczaj, że aktorzy tekst otrzymują wcześniej.
- 21. Festiwal "Dwa Teatry" 2022. Z Trójkowym mikrofonem w Zamościu;
- 21. Festiwal "Dwa Teatry". Patryk Kencki: to dość ciekawa formuła;
- 21. Festiwal "Dwa Teatry" na antenach Polskiego Radia.
Andrzej Mastalerz o rozwoju kariery | DWA TEATRY / Polskie Radio
Spektakle odbywające się na deskach teatru nieraz przygotowywane są miesiącami, a nawet latami, jednak w przypadku słuchowisk radiowych bywa, że aktorzy, którzy często widzą tekst po raz pierwszy dopiero po wejściu do studia, od razu uzyskują idealny efekt, a rezultatem są wybitne sztuki Teatru Polskiego Radia. Jak jest to możliwe?
– To wymaga zawodowstwa i sprawności zawodowej, dlatego nie każdy może być aktorem Teatru Polskiego Radia – podkreślił Andrzej Mastalerz. – Muszę przyznać, że Teatr Polskiego Radia jest jedną z niewielu przestrzeni, gdzie wymogi zawodowe są bardzo mocno przestrzegane. Mówiąc krótko – mikrofon jest bardzo okrutny. Technologia pracy też nie pozwala na to, żeby ktoś nie potrafił wykonać pewnych rzeczy – mówił w Trójce.
Festiwal „Dwa Teatry - Zamość 2022” | DZIEŃ PIERWSZY / Polskie Radio
Sprawić, by świat zatrzymał się w miejscu
Jak zauważyła prowadząca "Trójkę przed południem" Katarzyna Cygler, teatr radiowy pozwala na rodzaj intymnej bliskości między odbiorcą i aktorami. Jak ją uzyskać?
– Jest bardzo prosta, uniwersalna recepta – trzeba mieć świadomość słuchacza. Specyfika pracy radiowej polega na tym, że wszystko musimy zrobić przede wszystkim głosem. Technologia się zmienia, możliwości realizacyjne są w tej chwili większe niż np. 20 czy 30 lat temu, jakość dźwięku jest inna, natomiast nic nie zastąpi żywej postaci, która stoi przy mikrofonie i robi wszystko, żeby dla słuchacza na chwilę świat zatrzymał się w miejscu, co się czasem zdarza. Ktoś potrafi np. zatrzymać samochód w podróży po to, żeby dokończyć słuchanie – odpowiedział Andrzej Mastalerz. – Celem jest uruchomienie i pobudzenie wyobraźni słuchacza. Jest prosty podział na słuchaczy i na realizatorów, a ci drudzy bez słuchaczy nie istnieją. Nie robimy tego dla siebie, tylko dla naszej szanownej wspaniałej publiczności – podsumował.
Festiwal "Dwa Teatry" 2022 w Trójce
Trójkowych relacji z Festiwalu "Dwa Teatry" 2022 będzie można słuchać już od północy. O festiwalowych słuchowiskach w audycji "Trójka pod Księżycem" (10.06, godz. 0.00-2.00) opowie Barbara Marcinik, a w piątkowy poranek Piotr Firan poprowadzi audycję "Zapraszamy na weekend" (10.06, godz. 10.00-13.00) prosto z Zamościa. Miasto zwane "perłą renesansu" odwiedzi także Redbad Klynstra-Komarnicki, który poprowadzi stamtąd specjalne wydanie programu "Trzy gramy Redbada" (11.06, godz. 12.00-13.00). Relacji z Festiwalu "Dwa Teatry" nie może zabraknie także w audycji Barbary Marcinik "Scena teatralna Trójki" (12.06, godz. 22.00-23.00).
W poniedziałek 13 czerwca poznamy laureatów tegorocznej edycji – tego dnia Trójkowych relacji możemy spodziewać się w godz. 15.00-19.00 oraz w audycji "Klub Trójki", którą poprowadzi Magdalena Drohomirecka. Zwieńczeniem teatralnego święta w Trójce będzie podsumowanie Festiwalu "Dwa Teatry" w audycji "Trójka przed południem" (14.06, g. 9.00-12.00).
Posłuchaj
Zapraszamy też wszystkich słuchaczy i miłośników teatru do odwiedzania specjalnego serwisu dwateatry.polskieradio.pl, gdzie można posłuchać wszystkich konkursowych słuchowisk oraz sprawdzić festiwalowe aktywności programów Polskiego Radia.
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Andrzej Mastalerz (aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, reżyser)
Data emisji: 09.06.2022
Godzina emisji: 11.24
IAR/kr