"Nic nie zastąpi żywej postaci przy mikrofonie". Andrzej Mastalerz z Wielką Nagrodą Festiwalu "Dwa Teatry"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"Nic nie zastąpi żywej postaci przy mikrofonie". Andrzej Mastalerz z Wielką Nagrodą Festiwalu "Dwa Teatry"
Andrzej Mastalerz podczas festiwalu "Dwa Teatry" Zamość 2022Foto: Cezary Piwowarski/PR

– Technologia się zmienia, natomiast nic nie zastąpi żywej postaci, która stoi przy mikrofonie i robi wszystko, żeby dla słuchacza na chwilę świat zatrzymał się w miejscu – mówił w audycji "Trójka przed południem" Andrzej Mastalerz, którego aktor głosu możemy słuchać w niezliczonych słuchowiskach Teatru Polskiego Radia. Artysta podczas rozpoczynającego się już w 10 czerwca 21. Festiwalu "Dwa Teatry" 2022 zostanie uhonorowany Wielką Nagrodą Festiwalu za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej.

Andrzej Mastalerz z Wielką Nagrodą Festiwalu "Dwa Teatry" 2022

W dniach 10-13 czerwca – po raz drugi w Zamościu – odbędzie się Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry". Nie będzie mogło na nim zabraknąć Andrzeja Mastalerza, aktora od lat związanego z Teatrem Polskiego Radia. W tym roku artysta odbierze Wielką Nagrodę Festiwalu za wybitne kreacje aktorskie. Ponadto w Zamościu będzie można go usłyszeć czytającego wiersze Adama Mickiewicza i Cypriana Kamila Norwida oraz poezję ukraińską.

Teatr Polskiego Radia – jak to się robi?

Andrzej Mastalerz zapytany przez Katarzynę Cygler o specyfikę tworzenia radiowej sztuki teatralnej odpowiedział: – Trzeba wybrać dobry tekst, czasami adaptując go na potrzeby radia, następnie wybrać dobrą obsadę, a później przekonać ją, że to, co zrobimy, ma szanse powodzenia. Wchodzimy do studia i nagrywamy. Oczywiście przed wejściem do studia mamy jedną rytualną próbę, czasem jednak, jeżeli materiał jest trudny, potrzeba ich więcej. Dopiero od niedawna mamy zwyczaj, że aktorzy tekst otrzymują wcześniej.


Najczęściej czytane


Andrzej Mastalerz o rozwoju kariery | DWA TEATRY / Polskie Radio

Spektakle odbywające się na deskach teatru nieraz przygotowywane są miesiącami, a nawet latami, jednak w przypadku słuchowisk radiowych bywa, że aktorzy, którzy często widzą tekst po raz pierwszy dopiero po wejściu do studia, od razu uzyskują idealny efekt, a rezultatem są wybitne sztuki Teatru Polskiego Radia. Jak jest to możliwe?

– To wymaga zawodowstwa i sprawności zawodowej, dlatego nie każdy może być aktorem Teatru Polskiego Radia – podkreślił Andrzej Mastalerz. – Muszę przyznać, że Teatr Polskiego Radia jest jedną z niewielu przestrzeni, gdzie wymogi zawodowe są bardzo mocno przestrzegane. Mówiąc krótko – mikrofon jest bardzo okrutny. Technologia pracy też nie pozwala na to, żeby ktoś nie potrafił wykonać pewnych rzeczy – mówił w Trójce.

Festiwal „Dwa Teatry - Zamość 2022” | DZIEŃ PIERWSZY / Polskie Radio

Sprawić, by świat zatrzymał się w miejscu

Jak zauważyła prowadząca "Trójkę przed południem" Katarzyna Cygler, teatr radiowy pozwala na rodzaj intymnej bliskości między odbiorcą i aktorami. Jak ją uzyskać?

– Jest bardzo prosta, uniwersalna recepta – trzeba mieć świadomość słuchacza. Specyfika pracy radiowej polega na tym, że wszystko musimy zrobić przede wszystkim głosem. Technologia się zmienia, możliwości realizacyjne są w tej chwili większe niż np. 20 czy 30 lat temu, jakość dźwięku jest inna, natomiast nic nie zastąpi żywej postaci, która stoi przy mikrofonie i robi wszystko, żeby dla słuchacza na chwilę świat zatrzymał się w miejscu, co się czasem zdarza. Ktoś potrafi np. zatrzymać samochód w podróży po to, żeby dokończyć słuchanie – odpowiedział Andrzej Mastalerz. – Celem jest uruchomienie i pobudzenie wyobraźni słuchacza. Jest prosty podział na słuchaczy i na realizatorów, a ci drudzy bez słuchaczy nie istnieją. Nie robimy tego dla siebie, tylko dla naszej szanownej wspaniałej publiczności – podsumował.

Festiwal "Dwa Teatry" 2022 w Trójce

Trójkowych relacji z Festiwalu "Dwa Teatry" 2022 będzie można słuchać już od północy. O festiwalowych słuchowiskach w audycji "Trójka pod Księżycem" (10.06, godz. 0.00-2.00) opowie Barbara Marcinik, a w piątkowy poranek Piotr Firan poprowadzi audycję "Zapraszamy na weekend" (10.06, godz. 10.00-13.00) prosto z Zamościa. Miasto zwane "perłą renesansu" odwiedzi także Redbad Klynstra-Komarnicki, który poprowadzi stamtąd specjalne wydanie programu "Trzy gramy Redbada" (11.06, godz. 12.00-13.00). Relacji z Festiwalu "Dwa Teatry" nie może zabraknie także w audycji Barbary Marcinik "Scena teatralna Trójki" (12.06, godz. 22.00-23.00).

W poniedziałek 13 czerwca poznamy laureatów tegorocznej edycji – tego dnia Trójkowych relacji możemy spodziewać się w godz. 15.00-19.00 oraz w audycji "Klub Trójki", którą poprowadzi Magdalena Drohomirecka. Zwieńczeniem teatralnego święta w Trójce będzie podsumowanie Festiwalu "Dwa Teatry" w audycji "Trójka przed południem" (14.06, g. 9.00-12.00).

Posłuchaj

7:12
21. Festiwal "Dwa Teatry" 2022. Andrzej Mastalerz zostanie uhonorowany Wielką Nagrodą Festiwalu za wybitne kreacje aktorskie (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Zapraszamy też wszystkich słuchaczy i miłośników teatru do odwiedzania specjalnego serwisu dwateatry.polskieradio.pl, gdzie można posłuchać wszystkich konkursowych słuchowisk oraz sprawdzić festiwalowe aktywności programów Polskiego Radia.  

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Andrzej Mastalerz (aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, reżyser)
Data emisji: 09.06.2022
Godzina emisji: 11.24

IAR/kr


"Dwa Teatry" - Sponsorzy "Dwa Teatry" - Sponsorzy

Polecane