Optyka i kolor. Prace Wojciecha Fangora dostępne w Toruniu
2022-05-23, 13:05 | aktualizacja 2022-05-24, 07:05
Malarz, rysownik, rzeźbiarz i plakacista. W tym roku skończyłby sto lat. Wojciech Fangor to wybitny polski artysta o międzynarodowej sławie. Jego najbardziej znane prace, przedstawiające kolorowe koła o rozmytych konturach, są uznawane za wybitne osiągnięcie sztuki optycznej. Dokonania artysty można podziwiać teraz w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej.
- Wojciech Fangor to malarz, rysownik, rzeźbiarz i plakacista, wybitny polski artysta o międzynarodowej sławie.
- Wielką sławę zdobył jako plakacista. Jego prace uznaje się za wybitne osiągnięcia polskiej szkoły plakatu i wymienia jednym tchem razem z Henrykiem Tomaszewskim, Erykiem Lipińskim czy Janem Lenicą.
- Uznawany jest za jednego z ojców op-artu. Jego najbardziej znane prace, przedstawiające kolorowe koła o rozmytych konturach, są uznawane za wybitne osiągnięcie sztuki optycznej.
Nowa, ukazująca całe spektrum działalności artystycznej, wystawa dzieł Wojciecha Fangora jest już dostępna w Centrum Sztuki Współczesnej. Odwiedziny wystawy to doskonała okazja, by zapoznać się z malarstwem, rzeźbą, plakatem i mozaikami cenionego polskiego artysty.
– Wirujące okręgi przeszły do historii nie tylko sztuki polskiej, ale także światowej. Fangor był jednym z ojców op-artu, czyli całej tendencji, która do dziś jest aktywna w sztuce. Swój rozkwit przeżywała na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych, a później także na całym świecie. Fangor był nowatorem, który, zanim wyjechał do USA, pierwsze wirujące obrazy z serii M stworzył w Polsce. Nigdzie tego nie podpatrzył, to było jego od samego początku – powiedział w "Trójce przed południem" Krzysztof Stanisławski, dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.
Posłuchaj
Wojciech Fangor
Wojciech Fangor urodził się w 1922 roku. Dorastał w zamożnej warszawskiej rodzinie. Jego ojciec robił interesy na handlu, a matka była pianistką po konserwatorium krakowskim, miała także uzdolnienia plastyczne. Rodzice zadbali o prywatne wykształcenie na wysokim poziomie, ale to matka dostrzegła talent syna i wspierała go od najmłodszych lat.
– Jak miałem 6 lat, to rysowałem perspektywą, czego dzieci na ogół nie robią – wspominał Wojciech Fangor w Polskim Radiu. – Matka była tym zaskoczona i zaniosła moje rysunki na wystawę prac dzieci w Warszawie i wszystkie je odrzucono, bo powiedziano, że to nie są dziecięce rysunki – mówił.
Wczesna twórczość i socrealizm
W czasie wojny Wojciech Fangor pobierał nauki malarstwa u profesorów Akademii Sztuk Pięknych: Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego, zaś w roku 1946 zdobył dyplom malarstwa na ASP.
Po wojnie młody malarz próbował swoich sił w oficjalnie obowiązującym nurcie estetycznym – socrealizmie. Jego prace były niekiedy dość przekorne, przez co artysta nie budził zaufania władz. Z tamtego okresu pochodzą dzieła, dzięki którym stał się rozpoznawalny: "Postaci", "Matka Koreanka" czy "Lenin w Poroninie".
Oprowadzanie po wystawie "Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra" / Muzeum Narodowe w Krakowie
Mistrz plakatu
Wojciech Fangor zainteresował się plakatem i zaczął tworzyć głównie na zlecenie Centrali Rozpowszechniania Filmów. Choć jego prace uznaje się za wybitne osiągnięcia polskiej szkoły plakatu i wymienia jednym tchem razem z Henrykiem Tomaszewskim, Erykiem Lipińskim czy Janem Lenicą, to artysta traktował to zajęcie jedynie jako formę szybkiego i dobrego zarobku. Wspominał nawet, że za wykonanie kilku plakatów-billboardów reklamujących Targi Poznańskie otrzymał dosłownie walizkę pieniędzy, za które kupił sobie mieszkanie w Warszawie. Za swoją główną domenę uważał wciąż jednak malarstwo. W pracach takich jak "Niewinni czarodzieje", "Nędznicy", "Zbrodnia i kara" czy "Na wschód od Edenu" wybija się jego charakterystyczny styl – uproszczona do granic gruba kreska lub plama koloru oraz twarze i oczy.
Czytaj także:
- Wystawa prac Fangora w miniaturze. "Niektóre odnajdujemy w późniejszych realizacjach"
- Fenomen Fangora. Powrót do dzieła sprzed 60 lat
Op-art
W 1958 roku Wojciech Fangor we współpracy z architektem Stanisławem Zamecznikiem stworzyli niezwykłe "Studium przestrzeni", pierwszą na świecie instalację przestrzenną, tak zwany environment. Była to wystawa prezentującą prace Fangora ustawione w galerii w ten sposób, że razem tworzyły pewien silnie oddziałujący na widza układ. Bardzo duże znaczenie miał w tym projekcie charakter samych obrazów, przedstawiających duże kolorowe kształty o zamglonych, jakby nieostrych konturach.
Wojciech Fangor. Optyczne wibracje - zaproszenie na wystawę / Mazowieckie centrum Kultury Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu
Obywatel świata
Fangor mieszkał w Wiedniu, Francji, Berlinie Zachodnim, Anglii i Stanach Zjednoczonych. Jego prace znajdują się w muzeach, galeriach i kolekcjach prywatnych na całym świecie. W latach 1949–2015 zrealizował przeszło pięćdziesiąt wystaw indywidualnych, głównie w USA i Europie. Jako jedyny Polak miał indywidualną wystawę w Solomon Guggenheim Museum w Nowym Jorku w 1970, prezentującą 37 płócien prekursorskich dla zachodnich op-artowskich poszukiwań – obrazy te stały się swoistymi symbolami tego nurtu.
W 2015 roku Wojciech Fangor został doktorem honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zmarł w tym samym roku w Warszawie.
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Krzysztof Stanisławski (dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu)
Data emisji: 23.05.2022
Godzina emisji: 11.20
PR24 Historia/IAR/zch