"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Spektakl na scenie Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie
2022-04-14, 11:04 | aktualizacja 2022-04-14, 13:04
Spektakl "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" na podstawie XIV-wiecznego misterium Mikołaja z Wilkowiecka to kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice". Na scenie zespołom teatralnym towarzyszy muzyka grana na żywo i wykonywana na instrumentach dawnych.
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Moc zaklęta w staropolszczyźnie
Lubelska prapremiera spektaklu "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" w reżyserii Jarosława Gajewskiego odbyła się w czwartek 7 kwietnia w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Autorem XVI-wiecznego misterium rezurekcyjnego, na którego podstawie powstała sztuka, jest Mikołaj z Wilkowiecka, który tworzył jeszcze przed Szekspirem.
– Powodem zbliżenia się do tego tekstu jest niewątpliwie język. Poza tym "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" jest zabytkiem naszej literatury, a z zabytkami jest tak, że kuszą one swoją dawnością, kuszą zaklętą w nich mocą. Odkrywanie tej mocy jest frapującym badaniem, zwłaszcza że to badanie odbywa się na ciele aktora, wchodzącego w świat, który rodzi tej język. O Zmartwychwstaniu Pańskim bez języka staropolskiego byłoby trudno mówić – powiedział w audycji "Trójka przed Południem" reżyser spektaklu Jarosław Gajewski.
- Kazimierz Dejmek i inscenizacja wielkanocnego misterium;
- "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" w Teatrze im. Osterwy w Lublinie;
- Teatr Osterwy i Gardzienice wspólnie wystawiają XVI-wieczne misterium.
Interpretacje muzyki z epoki średniowiecza
Na scenie aktorom towarzyszy muzyka wykonywana na żywo. Za oprawę muzyczną spektaklu odpowiada multiinstrumentalistka, wokalistka i kompozytorka Maria Pomianowska. – Muzyka w tym przedstawieniu jest wsparciem dla tekstu. Ma wejść w symbiozę z językiem – wyjaśniła Maria Pomianowska podczas poprzedzającej premierę konferencji prasowej poświęconej spektaklowi "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". – Z drugiej strony muzyka to też język. Język czystych emocji, bo nie ma takiego znaczenia, jakie ma słowo – dodała.
Zdaniem kompozytorki, czyste emocje można wywołać poprzez użycie brzmienia niesłyszanych wcześniej instrumentów. Dlatego widzowie spektaklu usłyszeli interpretacje muzyki z epoki średniowiecza i renesansu oraz kompozycje własne Pomianowskiej wykonane na instrumentach dawnych i zrekonstruowanych jak odtworzona na podstawie XIX-wiecznego obrazu suka biłgorajska.
Dyrektor Teatru im. Osterwy oraz dziennikarz radiowej Trójki Redbad Klynstra-Komarnicki powiedział, że najbliższy spektakl będzie lubelską prapremierą, ponieważ tekst Mikołaja z Wilkowiecka nigdy wcześniej nie był prezentowany w Lublinie. – Tym tekstem zaczynamy wieloletni cykl badania języka polskiego od zarania aż po współczesność – zapowiedział dyrektor.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Jarosław Gajewski (reżyser spektaklu "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie)
Data emisji: 14.04.2022
Godzina emisji: 11.22
IAR/kr