"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Spektakl na scenie Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Spektakl na scenie Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" w Teatrze im. Juliusza Osterwy w LublinieFoto: mat. prasowe

Spektakl "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" na podstawie XIV-wiecznego misterium Mikołaja z Wilkowiecka to kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice". Na scenie zespołom teatralnym towarzyszy muzyka grana na żywo i wykonywana na instrumentach dawnych. 

"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Moc zaklęta w staropolszczyźnie

Lubelska prapremiera spektaklu "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" w reżyserii Jarosława Gajewskiego odbyła się w czwartek 7 kwietnia w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Autorem XVI-wiecznego misterium rezurekcyjnego, na którego podstawie powstała sztuka, jest Mikołaj z Wilkowiecka, który tworzył jeszcze przed Szekspirem.

– Powodem zbliżenia się do tego tekstu jest niewątpliwie język. Poza tym "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" jest zabytkiem naszej literatury, a z zabytkami jest tak, że kuszą one swoją dawnością, kuszą zaklętą w nich mocą. Odkrywanie tej mocy jest frapującym badaniem, zwłaszcza że to badanie odbywa się na ciele aktora, wchodzącego w świat, który rodzi tej język. O Zmartwychwstaniu Pańskim bez języka staropolskiego byłoby trudno mówić – powiedział w audycji "Trójka przed Południem" reżyser spektaklu Jarosław Gajewski.

Najczęściej czytane

Interpretacje muzyki z epoki średniowiecza

Na scenie aktorom towarzyszy muzyka wykonywana na żywo. Za oprawę muzyczną spektaklu odpowiada multiinstrumentalistka, wokalistka i kompozytorka Maria Pomianowska. – Muzyka w tym przedstawieniu jest wsparciem dla tekstu. Ma wejść w symbiozę z językiem – wyjaśniła Maria Pomianowska podczas poprzedzającej premierę konferencji prasowej poświęconej spektaklowi "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". – Z drugiej strony muzyka to też język. Język czystych emocji, bo nie ma takiego znaczenia, jakie ma słowo  dodała. 

Zdaniem kompozytorki, czyste emocje można wywołać poprzez użycie brzmienia niesłyszanych wcześniej instrumentów. Dlatego widzowie spektaklu usłyszeli interpretacje muzyki z epoki średniowiecza i renesansu oraz kompozycje własne Pomianowskiej wykonane na instrumentach dawnych i zrekonstruowanych jak odtworzona na podstawie XIX-wiecznego obrazu suka biłgorajska.



Dyrektor Teatru im. Osterwy oraz dziennikarz radiowej Trójki Redbad Klynstra-Komarnicki powiedział, że najbliższy spektakl będzie lubelską prapremierą, ponieważ tekst Mikołaja z Wilkowiecka nigdy wcześniej nie był prezentowany w Lublinie. – Tym tekstem zaczynamy wieloletni cykl badania języka polskiego od zarania aż po współczesność –  zapowiedział dyrektor.


Posłuchaj

8:16
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" na deskach Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Reżyser Jarosław Gajewski gościem Trójki (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Jarosław Gajewski (reżyser spektaklu "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie)
Data emisji: 14.04.2022
Godzina emisji: 11.22

IAR/kr

Polecane