Reklama

reklama

Szczęście wyznacznikiem sukcesu. Pokolenie Z na rynku pracy

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Szczęście wyznacznikiem sukcesu. Pokolenie Z na rynku pracy
Przedstawiciele wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z deklarują, że "wolą być bezrobotni, niż nieszczęśliwi w pracy".Foto: Shutterstock

Pokolenie Z, czyli urodzeni po 1995 roku, coraz częściej widoczne jest na rynku pracy. Zdaniem ekspertów pierwsze efekty zmiany pokoleniowej widoczne są już wśród przedsiębiorców i firm analitycznych. Na czym polegają? Jak zmieni się rynek pracy? 

  • Na rynek pracy coraz licznie wchodzi pokolenie Z, czyli młodzi ludzie urodzeni po 1995 roku.
  • Wraz ze zmieniającymi się potrzebami i oczekiwaniami młodych pracowników, rynek przechodzi niemałą rewolucję. 
  • Spora część przedstawicieli nowej generacji deklaruje chęć podjęcia pracy w znaczącym zawodzie oraz poszukiwanie stanowiska, które uczyni ich szczęśliwymi. 

Bezrobocie lepsze od braku szczęścia? 

Jak podkreślają sami przedstawiciele pokolenia Z: "wolą być bezrobotni niż nieszczęśliwi w pracy". Urodzeni po 1995 roku to pierwsze pokolenie, które dorastało w czasach dynamicznego wzrostu znaczenia internetu i nowych technologii komunikacyjnych.

Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Spotykamy się na nim nie tylko z nowymi wymaganiami firm, ale też ewoluującymi oczekiwaniami pracowników. Nowe pokolenia, wchodzące na rynek pracy, ustanawiają swoje wytyczne. Jak wykazują badania, młodzi ludzie chcą kierować się swoimi wartościami i podążać za głosem serca. To spore wyzwanie dla pracodawców. 

– Czterech na dziesięciu przedstawicieli tego pokolenia prędzej wybierze bezrobocie niż pracę, która ich unieszczęśliwia. Jednocześnie praca ma być znacząca. 40 procent przedstawicieli pokolenia Z byłoby skłonnych zarabiać mniej, jeśli będą wykonywać pracę zmieniającą rzeczywistość – przytaczał Mateusz Żydek z instytutu badawczego. 

Szczęście wartością nadrzędną

Wchodząca na rynek pracy generacja zakłada, że szczęśliwym można być nawet w życiu zawodowym. – Myślenie o pacy jako o miejscu, w którym się męczymy, jest dosyć powszechne. Oczekiwania nowego pokolenia uważam za pozytywny sygnał do zmiany myślenia o tym, że możemy być szczęśliwi bez względu na miejsce. Niepokoi mnie natomiast wybór bezrobocia. Być może jest on związany z brakiem refleksji na temat tego, z czym się ono wiąże – zaznaczyła doktor Agnieszka Czerw z Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. 

Jak dodają eksperci, ponad połowa badanych nie przyjęłaby pracy w firmie, której działalność jest niezgodna z ich światopoglądem. 

Posłuchaj

3:06
"Szczęście kluczem do sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym". Pokolenie Z na rynku pracy (Zapraszamy na weekend/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Ekologia również w pracy

Analiza rynku wykazuje, że kwestie związane z ekologią i ochroną środowiska naturalnego są jednymi z nadrzędnych wśród przedstawicieli młodego pokolenia. – Młodzi ludzie chcą, by ich pracodawcy wyznawali podobne wartości jak oni. Szukają organizacji, które rzeczywiście włączają się w działania proekologiczne, a te mają wymierne efekty, wpływające na wyniki środowiskowe. Jest to dla nich bardzo istotne – podkreślają eksperci. 

***

Tytuł audycji: Zapraszamy na weekend
Prowadzi: Tomasz Miara
Autor materiału reporterskiego: Szymon Miron
Data emisji: 9.04.2022
Godziny emisji: 7.41

zch

Polecane