Wpływ gier wideo na nasze życie: Mają nieskończenie wiele zastosowań!
2022-02-19, 07:02 | aktualizacja 2022-02-20, 07:02
Naukowcy udowodnili, że gry komputerowe podnoszą nasze samozadowolenie i poziom szczęścia. Osoby, które spędzały czas przed konsolą, częściej wskazywały, że są zadowolone ze swojego dnia. Warunek jest jeden: musimy wybierać produkcje VR. Jak rozwija się ta branża i jakie daje możliwości w codziennym życiu?
– Statystyki wykazują, że aż trzy czwarte Polaków spędza czas wolny na graniu. Nie ma tu znaczenia ani płeć, ani wiek – zaznacza autorka materiału, Monika Suszek. – Gry dostarczają nam pozytywnych emocji. Dają zastrzyk dopaminy i szereg bodźców, nie tylko tych związanych z wygrywaniem czy przegrywaniem. Pozwalają także wchodzić w interakcje społeczne i z nich czerpać. – wyjaśniał Bartek Sołtysik, socjolog.
Symulacja wydarzeń
Wirtualna rzeczywistość to już jednak nie tylko rozrywka. Technologia coraz częściej wykorzystywana jest także w szkoleniach. – Dzięki wirtualnej rzeczywistości możemy ćwiczyć różne scenariusze wydarzeń. W ten sposób zastępujemy m.in. symulatory lotnicze czy transportowe. Co więcej, kwestia ta dotyczy również szkoleń ratowników, służb medycznych oraz osób odpowiedzialnych za zarządzenie sytuacjami kryzysowymi. Możliwości tej technologii są niemalże nieskończone – wyjaśniał dr inż. Igor Protasowicki, ekspert do spraw cyberbezpieczeństwa.
Rekrutacja zawodowa
– Branża rekrutacyjna zwraca uwagę, że podczas gry zdobywamy tak zwane umiejętności miękkie, które mogą okazać się przydatne w pracy zawodowej. – Granie stwarza możliwość elastycznego reagowania i stawiania czoła licznym wyzwaniom. Na podstawie gier, jakie wybiera kandydat oraz czasu, jaki spędza przed ekranem, jesteśmy w stanie przygotować wykaz umiejętności, jakie w rozwinął w sobie w tym czasie. W zależności od wyboru gry mogą to być np.: kreatywne myślenie, współpraca czy umiejętność szybkiego reagowania – wyliczał Piotr Zygmunt, ekspert rynku pracy.
Edukacja
– Zastosowaniem, na które warto stawiać, jest edukacja w świecie VR. Po co opowiadać dzieciom o jakieś postaci, skoro można przenieść je w świat i realia jej współczesne. Dzięki temu pięknym obrazem możemy wyryć w ich głowie nie tylko samo wydarzenie historyczne, ale też uwarunkowania mu towarzyszące – podsumował profesor Tomasz Gackowski z Centrum Analiz Medialnych Uniwersytetu Warszawskiego.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: "Zapraszamy na weekend"
Prowadzi: Tomasz Miara
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 19.02.2022
Godziny emisji: 6.48
zch