Dzień Ochrony Danych Osobowych. Jak dbać o bezpieczeństwo?
2022-01-28, 07:01 | aktualizacja 2022-01-29, 07:01
Dane osobowe są cennym elementem naszej tożsamości. Przekazanie ich w niepowołane ręce może przysporzyć nam wielu kłopotów. Po raz 16. obchodzimy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Czy jako społeczeństwo wiemy, jak powinniśmy się z nimi obchodzić? Jakie mogą być konsekwencje ich niewłaściwego upubliczniania?
Logowanie do portali internetowych, płatności kartą w sieci czy rejestracja do lekarza. Danymi osobowymi posługujemy się niemal codziennie. Należy pamiętać, że powinniśmy je udostępniać jedynie tam, gdzie jest to naprawdę niezbędne.
– Dane osobowe są jednym z bardziej pożądanych towarów przez cyberprzestępców. Dzięki nim można uzyskać dostęp do wielu dóbr. Konsekwencje mogą być różne. To nie tylko kradzież czy sfałszowanie tożsamości, ale też straty finansowe czy dyskryminacja – wyliczała Ewelina Janczylik-Foryś, zastępca rzecznika prasowego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
RODO
Od trzech i pół roku z ochroną danych związane jest RODO – unijna dyrektywa dotycząca przepływu danych osobowych i zasad ich przetwarzania. – Wszystkie elementy związane z RODO łączą się też z naszym prawem do prywatności. Oznacza to, że możemy wymagać, by nasza prywatność była poszanowana i nikt nie wchodził w sferę działań, których nie chcemy upubliczniać. To też prawo do tego, by nasze dane osobowe nie były swobodnie przetwarzane. RODO wskazuje ogólne mechanizmy i wyznacza kierunki, jak powinniśmy się zachować – wyjaśniał Piotr Mizerski, radca prawny.
Podejrzane zachowania
Urząd Ochrony Danych Osobowych zwraca szczególną uwagę na praktyczną stronę zarządzania danymi osobowymi oraz ich ochronę. – Jeżeli próbuje się z nami skontaktować ktoś, kogo nie znamy, i próbuje pozyskać nasze dane, sytuacja ta powinna wzbudzić naszą czujność. Pamiętajmy, że mamy prawo do uzyskania informacji, kim jest administrator, w jakim celu przetwarza nasze dane oraz jak wszedł w ich posiadanie. Nie bójmy się pytać, skąd do nas dzwoni i co go uprawnia do pozyskiwania tych danych – mówiła Ewelina Janczylik-Foryś.
Czytaj także:
M. Kawecki: telefon jest częstym narzędziem kradzieży tożsamości i wyłudzania danych
Sklepy internetowe nie dbają o dane klientów. Ekspert: z taką sytuacją spotkało się ponad 1,3 mln osób
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Sobolewski
Autor materiału reporterskiego: Michał Fedusio
Data emisji: 28.01.2022
Godzina emisji: 6.53
zch