Agnieszka Duczmal: spadkobierczyni Joanny D'Arc z pałeczką w dłoni

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Agnieszka Duczmal: spadkobierczyni Joanny D'Arc z pałeczką w dłoni
Agnieszka Duczmal Foto: Cezary Piwowarski

Agnieszka Duczmal została uhonorowana nagrodą Diamentowej Batuty. Przyznawana od 1995 roku przez Zarząd Polskiego Radia nagroda trafiła w ręce artystki 14 listopada. Dziś odbędzie się premiera dwupłytowego albumu, zatytułowanego "Diamentowe batuty. Agnieszka Duczmal", który powstał właśnie z tej okazji. Z wybitną dyrygentką rozmawiała Katarzyna Cygler.

Agnieszka Duczmal już w czasie studiów, w roku 1968, utworzyła Orkiestrę Kameralną, której do dziś jest dyrektorem i kierownikiem artystycznym. Orkiestra, przekształcona w 1977 roku w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, występuje od 1988 roku pod nazwą Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus". Agnieszka Duczmal koncertowała między innymi z Marthą Argerich, Mischą Maiskym, Wadimem Brodskim, Konstantym Andrzejem Kulką, Gheorghem Zamfirem, Jeremym Menuhinem, Garym Karre i Al Di Meolą.


duczmal-agnieszka 663.jpg
Pierwsza kobieta z Diamentową Batutą. Małgorzata Małaszko-Stasiewicz wyjaśnia kulisy sukcesu Agnieszki Duczmal

Jako pierwsza kobieta dyrygent wystąpiła na scenie mediolańskiej La Scali, w Teatrze Królewskim w Madrycie i Teatrze Królewskim w Belgii. Nagrała ponad 50 płyt dla wytwórni na całym świecie, a Polskie Radio ma ponad 2 tys. pozycji nagranych przez Orkiestrę Kameralną "Amadeus" pod jej batutą. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie "Wariacji Goldbergowskich" Jana Sebastiana Bacha w transkrypcji Józefa Kofflera na orkiestrę kameralną. Jest również laureatką licznych nagród krajowych i międzynarodowych.

"Diamentowa Batuta" dla Agnieszki Duczmal. Koncert orkiestry Amadeus/YouTube Dwójka – Program 2 Polskiego Radia


Posłuchaj

5:57
Agnieszka Duczmal cz. 1 (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

Złota kropla spadająca co pewien czas na głowę

Otrzymanie takiej nagrody i ukazanie się dwupłytowego albumu może być okazją do pewnych podsumowań. Co było najważniejszymi, najpiękniejszymi doświadczeniami? – Tak naprawdę najpiękniejszymi doświadczeniami są wszystkie koncerty, a nawet – próby. Próby są drogą dojścia do tego koncertu, droga tworzenia tego, co na końcu tej drogi chcemy pokazać i to jest najważniejsze – wyznaje Agnieszka Duczmal. – Ale też były takie sytuacje, jak uczestnictwo i wyróżnienie na konkursach dyrygenckich: na pierwszym konkursie dyrygenckim w Katowicach czy na konkursie Herberta von Karajana i srebrny medal z orkiestrą, który otrzymaliśmy od Karajana w konkursie dla orkiestr. I „Złoty Fryderyk” i „La Donna del Mondo”... Więc przez te 50 lat co jakiś czas taka złota kropla spadała mi na głowę i osładzała wszystkie problemy, wszystkie trudności, które trzeba było pokonać – podsumowuje swoje sukcesy zawodowe.

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus | Koncert jubileuszowy Agnieszki Duczmal/YouTube Polskie Radio


Posłuchaj

8:05
Agnieszka Duczmal cz. 2 (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

Nauczyć się tolerancji i komunikacji

Czy jest jakiś sposób, specjalna recepta, aby stworzyć dobrą orkiestrę, zgrany zespół – muzycznie i osobowościowo? – Recepty nie ma, gdyż każdy ma inną osobowość, inną psychikę, inny sposób komunikowania się z ludźmi. Mnie zależało na tym, byśmy stworzyli w orkiestrze dobrą atmosferę, dobrali się charakterami, ponieważ spędzamy ze sobą dużo czasu: dzień w dzień na próbach, na wyjazdach – tłumaczy Trójkowy gość. – Jesteśmy małą grupą, więc nie ma możliwości, jak w orkiestrach 80-, 100-osobowych, że możemy stworzyć jakieś towarzyskie grupy. Tu jesteśmy jedną grupą i musimy nauczyć się współżyć ze sobą, nauczyć się tolerancji, dobrej komunikacji – wskazuje.

7.03.2021 – Rhythm Games/YouTube Amadeus Chamber Orchestra of Polish Radio


Spadkobierczyni Joanny D'Arc

Dyrygentura to jeden z tzw. męskich zawodów. Dla kobiety to jest wyzwanie. – Przyzwyczailiśmy się do tego, i tak wynikało z historii, że wszystkie zawody przywódcze należały do mężczyzn. I ten zawód też jest przywódczy, więc kiedy obejmuje go kobieta, jest to drobny ewenement – przyznaje Agnieszka Duczmal. – Ale okazuje się, że zawsze były wyjątki, bo np. Joanna D'Arc też była wielką przywódczynią. Więc my jesteśmy spadkobierczyniami Joanny D'Arc, kiedy chwytamy za magiczne pałeczki i na tyle dajemy sobie radę, że orkiestry nas przyjmują. Bo to jest najważniejsze, żeby muzycy, którzy tworzą ten wspaniały instrument, jakim jest orkiestra, obdarzyli nas zaufaniem, chcieli być prowadzeni przez te kobiece ręce – wyjaśnia.

wideo

Al Di Meola – The Grande Passion (Live in Warsaw)/YouTube Peter Zsivera


***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Agnieszka Duczmal (dyrektor Radiowej Orkiestry "Amadeus")
Data emisji: 23.11.2021
Godziny emisji: 10.27, 10.37

IAR/pr


Polecane