UOKiK: konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw

Liczba skarg skierowanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwiększyła się rok do roku aż o 20 procent! To efekt nagłaśniania problemów klientów z firmami, m.in. z bankami. Świadczy to zarazem o tym, że stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami i przedsiębiorcami.

UOKiK: konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw

zdj. ilustracyjne

Foto: Daniel Jedzura/Shutterstock


domokrążca handlarz senior dom 1200.jpg
UOKiK kładzie kres domowym pokazom sprzedażowym

Równie ważne są informacje pochodzące od tzw. sygnalistów. To nie są klienci, lecz osoby, które dostrzegły różnego rodzaju nieprawidłowości w firmie, w której pracują. Dzięki specjalnej platformie uruchomionej przez UOKiK mogą je zgłosić w sposób absolutnie anonimowy.


Rośnie świadomość konsumencka w Polsce (Trójka do trzeciej)
5:18
+
Dodaj do playlisty
+

– Coraz więcej osób ma świadomość, że UOKiK jest właśnie tym adresem, gdzie możemy poinformować o nieprawidłowościach, z którymi spotykamy się na rynku – potwierdza Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – A my ze swojej strony także zachęcamy konsumentów, uczciwych przedsiębiorców oraz osoby, które działają na rynku, np. menadżerów, aby informowali nas o tych nieprawidłowościach. Właśnie po to, abyśmy mogli je sprawnie i skutecznie eliminować – deklaruje.


Spot UOKiK: Bezpieczne zabawki/YouTube Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)


– W pewnym sensie każda osoba, która reaguje na nieprawidłowości i informuje o nich UOKiK, jest sygnalistą – tłumaczy Trójkowy gość. – Natomiast tymi szczególnymi sygnalistami są osoby działające wewnątrz przedsiębiorstwa, np. dyrektorzy odpowiedzialni za sprzedaż, menadżerowie, a nawet zwykli pracownicy – wylicza.

– Oni widzą, że doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia między przedsiębiorcami: podziału rynku, zmowy cenowej czy jakichkolwiek nieuczciwych ustaleń naruszających konkurencję – wskazuje. – I właśnie dla tego typu przypadków mamy specjalną platformę gwarantującą absolutną i pełną anonimowość – dodaje.

Lepsza ochrona sygnalistów: nowe przepisy UE od 2021 r. UOKiK uruchomił platformę dla sygnalistów/YouTube CEO MAGAZYN POLSKA - TV


Prezes Chróstny wyjaśnia zarazem, że na tego typu nieuczciwych porozumieniach czy zmowach tracą konsumenci, uczciwi przedsiębiorcy i cała polska gospodarka. – Nie można tu mówić o żadnym donosicielstwie: to działanie dla dobra wspólnego. Ono wymaga cywilnej odwagi, stąd ten mechanizm pełnej anonimowości – tłumaczy.


***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Tomasz Chróstny (prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Data emisji: 18.08.2021
Godzina emisji: 11.44

pr

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.