UOKiK: konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw
2021-08-18, 12:08 | aktualizacja 2021-08-19, 06:08
Liczba skarg skierowanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwiększyła się rok do roku aż o 20 procent! To efekt nagłaśniania problemów klientów z firmami, m.in. z bankami. Świadczy to zarazem o tym, że stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami i przedsiębiorcami.
Równie ważne są informacje pochodzące od tzw. sygnalistów. To nie są klienci, lecz osoby, które dostrzegły różnego rodzaju nieprawidłowości w firmie, w której pracują. Dzięki specjalnej platformie uruchomionej przez UOKiK mogą je zgłosić w sposób absolutnie anonimowy.
Posłuchaj
– Coraz więcej osób ma świadomość, że UOKiK jest właśnie tym adresem, gdzie możemy poinformować o nieprawidłowościach, z którymi spotykamy się na rynku – potwierdza Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – A my ze swojej strony także zachęcamy konsumentów, uczciwych przedsiębiorców oraz osoby, które działają na rynku, np. menadżerów, aby informowali nas o tych nieprawidłowościach. Właśnie po to, abyśmy mogli je sprawnie i skutecznie eliminować – deklaruje.
Spot UOKiK: Bezpieczne zabawki/YouTube Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
– W pewnym sensie każda osoba, która reaguje na nieprawidłowości i informuje o nich UOKiK, jest sygnalistą – tłumaczy Trójkowy gość. – Natomiast tymi szczególnymi sygnalistami są osoby działające wewnątrz przedsiębiorstwa, np. dyrektorzy odpowiedzialni za sprzedaż, menadżerowie, a nawet zwykli pracownicy – wylicza.
– Oni widzą, że doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia między przedsiębiorcami: podziału rynku, zmowy cenowej czy jakichkolwiek nieuczciwych ustaleń naruszających konkurencję – wskazuje. – I właśnie dla tego typu przypadków mamy specjalną platformę gwarantującą absolutną i pełną anonimowość – dodaje.
Lepsza ochrona sygnalistów: nowe przepisy UE od 2021 r. UOKiK uruchomił platformę dla sygnalistów/YouTube CEO MAGAZYN POLSKA - TV
Prezes Chróstny wyjaśnia zarazem, że na tego typu nieuczciwych porozumieniach czy zmowach tracą konsumenci, uczciwi przedsiębiorcy i cała polska gospodarka. – Nie można tu mówić o żadnym donosicielstwie: to działanie dla dobra wspólnego. Ono wymaga cywilnej odwagi, stąd ten mechanizm pełnej anonimowości – tłumaczy.
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Tomasz Chróstny (prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Data emisji: 18.08.2021
Godzina emisji: 11.44
pr