Reklama

reklama

Szkoła przyszłości? Łączenie ze sobą nauk ścisłych i artystycznych

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Szkoła przyszłości? Łączenie ze sobą nauk ścisłych i artystycznych
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/ Inara Prusakova

Sprawdzanie listy obecności, odpytywanie przy tablicy, kartkówki i lekcje z zupełnie różniących się od siebie dziedzin, które łączy ze sobą jedynie dźwięk dzwonka – tak edukacja wygląda prawie wszędzie na świecie. Według naukowców z Uniwersytetu w Cambridge i Edynburgu to powinno się zmienić. Czy łączenie ze sobą wielu przedmiotów szkolnych w trans- i interdyscyplinarne bloki jest ciekawym pomysłem? 

Sztuka i matematyka w jednym

Naukowcy i eksperci w dziedzinie nauczania z Wysp Brytyjskich w tekście opublikowanym w czasopiśmie "Curriculum Perspectives" wyrazili opinię, że najbardziej znacząca modyfikacja powinna zacząć się od połączenia nauk ścisłych z przedmiotami artystycznymi. Dzięki temu uczniowie mieliby szanse na jak najlepsze przygotowanie się do życia i umiejętne rozwiązywanie problemów związanych z potencjalnymi przyszłymi kryzysami i zagrożeniami.

Niestety obecny system nauki w wielu krajach nie daje takiej możliwości. Z brytyjskimi naukowcami zgadza się dr Ewelina Świdrak z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. – Ile można zrobić z uczniem w ciągu 45 minut? – pyta retorycznie. – Później jest przerwa, a później przerzucamy się na zupełnie inną lekcję. Tu mamy polski, tu matematykę – cały czas jest taka mieszanka. Zastosowanie ćwiczeń, metody zadaniowej i projektów jest w ogóle nie do zrobienia – ubolewa pedagog


Posłuchaj

3:26
Szkoła bez przedmiotów. Edukacja marzeń według brytyjskich naukowców (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Od problemu do problemu

Zdaniem psycholog dr Beaty Rajby z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, modelem najbardziej sprzyjającym nauce samodzielnego myślenia i utrwalaniu wiedzy jest nauczanie nie "od przedmiotu do przedmiotu, a od problemu do problemu". – Jeżeli rozmawiamy o paliwach kopalnych, patrzymy na to od strony ekologii, od strony ekonomii, mówimy o tym, jak jest zbudowany silnik, jak te paliwa powstały. "Atakujemy" i analizujemy problem z różnych stron, natomiast to nie jest podzielone na przedmioty – wyjaśnia.

Wiedza jak kłącze rośliny

Autorzy artykułu "Curriculum Perspectives" proponowany model przekazywania wiedzy oparli na koncepcji biologicznej kłącza – zbioru pędów, z których żaden nie góruje nad innymi, rozrastających się w różnych kierunkach i otwartych na pojawianie się nowych elementów. Proponowana metoda nauczania pozwala na odkrywanie sztuk, nauk ścisłych i humanistycznych w kontekście różniących się od siebie kulturowo, ekonomicznie i politycznie środowisk.

Edukacja STEM w Kindlotekach/terazedukacja

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 01.06.2021
Godzina emisji: 12.36

kr

Polecane